Helsingborgs hamn testar autonom dragbil

Tillsammans med dragbilsleverantören Terberg och franska autonomiföretaget EasyMile inleder Helsingborgs Hamn ett nytt projekt där man testar en autonom dragbil. I ett första skede testas dragbilen utanför produktion, men om allt går bra kan den testas i rullande produktion under hösten.

Projektet syftar till att skapa en uppfattning om mognadsgraden på det autonoma systemet och kartlägga vilka tekniska utmaningar som finns. Resultaten ska ligga till grund för utrustningsval i ”Ny hamn”, planerna till den nybyggda containerterminalen som hamnen hoppas kunna ta i bruk runt 2030.

– Det kommer alltid krävas en mänsklig övervakning och inmatning av information till fordonet, men kanske är det så att ”föraren” istället för att sitta i hytten i ett fordon kan sitta vid en dator på sitt kontor och övervaka körningen av flera fordon, redo att ingripa om det skulle uppstå problem som systemet inte kan lösa, kommenterar Pär Kraft, projektledare.

Projektgruppen som samlats på bilden är (från vänster) Julien Collier, Maxime Rouzières, Marion Ferré från EasyMile, Jacco Reijersen från Terberg, Pär Kraft från Helsingborgs Hamn och Denny Duterque från EasyMile.

Testerna utförs av den franska autonomifirman EasyMile som har ett långvarigt samarbete med dragbilsleverantören Terberg. Terberg i sin tur har utvecklat en s k ”Drive by Wire”-dragbil för autonom och/eller fjärrstyrd körning. I projektet används ett demonstrationsfordon som är snarlikt hamnens befintliga dragbilar och vagnen som ska kopplas på modifieras för att ge plats för vinkelgivare och koppling.

Uppstartsfas

Just nu pågår projektets uppstartsperiod med initiala bromstester, lastprov och kartläggning av fordonets rutter. Efter sommarens semesterperiod är det dags att genomföra fas 1. Då ska fordonets autonomi vara i full drift med en rutt som är begränsad vid en av containerterminalens tre kajer, kaj 906 och kran 20. Denna del kommer utföras med simulerad produktion. Den enklare rutten kommer sedan utökas med längre och mer komplexa rutter för att slutligen uppnå kompletta körsträckor.

Förutsatt att den första fasen löper på väl inleds nästa fas under hösten, då ska fordonet rulla sida vid sida med hamnens gäng under produktion vid ett fartygsanlöp. Ur säkerhetssynpunkt kommer en säkerhetsförare från EasyMile befinna sig i hytten när fordonet rullar under hela projektets gång. Säkerhetsföraren kommer förmedla instruktioner från truckdatorn till fordonets AVMS som är ett system för rutter och körsträckor, övervaka de autonoma förflyttningarna och validera svängar.