Helsingborgs Hamn implementerar en lösning från Descartes för förbättrad hantering av sitt tullager. Genom lösningen kan man hamnen skjuta på och automatisera förtullingen till dess att varorna lämnar tullagret.
Helsingborgs Hamn är en av Sveriges största färjehamnar, en containerspecialist och en av norra Europas viktigaste hamnar som erbjuder rederier, transportörer och speditörer tåg-, väg- och sjöförbindelser sju dagar i veckan, året om över ett av världens mest trafikerade sund. Nu implementerar Helsingborgs hamn en modern lösning från Descartes för förbättrad hantering av sitt tullager. Genom lösningen kan hamnen erbjuda företag lagring av gods under tullstatus, och tullavgifter och moms skjutas upp tills det att varorna lämnar tullagret.
– Att automatisera den här hanteringen gör att vi bättre kan använda vår specialistkompetens inom tull till att i stället ytterligare förbättra servicen gentemot våra kunder, kommenterar Lars Abrahamsson, Gate & System Manager på Helsingborgs Hamn
Lösningen gör det enklare att hantera stora varuflöden. Varor i tullager kan genomgå hantering som ompackning och märkning för att anpassas inför vidare distribution. Vid det tillfälle då hamnen tar emot utlämningssedel på godset från Tullverket, uppdateras underlaget automatiskt i tullsystemet som släpper spärren för varan och hela lasten blir då införtullad.
– Alla hamnens kunder förtullar själva in de varor som ligger på vårt tullager. Genom att automatisera den hanteringen så säkerställs att hela containern är införtullad när den släpps ut från tullagret, fortsätter Lars Abrahamsson.