Internationella bogserföretaget Svitzer placerar sin första bogserbåt som kan drivas helt elektriskt i Helsingborgs hamn i juni. Bogserbåten har fått namnet Balder och är utrustad med en hybridlösning, landströmsladdning och batterikapacitet på 1 818 kWh.
Svitzer är ett globalt bogserföretag som bland annat bedriver verksamhet i Helsingborgs hamn. De har som mål att nå klimatneutralitet senast 2040, för att nå dit lanserar de i juni sin första hybriddrivna bogserbåt som kan drivas helt elektriskt i Helsingborg. Hybridfartyget Svitzer Balder har en design från Robert Allan Ltd. och är byggt av Sanmar Shipyard.
Bogserbåten är utrustad med ett kraftfullt batterisystem (1 818 kWh) och en dieselgenerator som fungerar som backup. I normal drift körs båten uteslutande på el. Att valet föll på Helsingborg beror på goda förutsättningar med korta arbetscykler och tillgång till landström.

– Helsingborgs Hamn har varit en möjliggörare i det här projektet. Utan den tekniska infrastrukturen för laddning hade vi inte kunnat placera båten här, kommenterar Mathias Jonasson, Cluster MD Scandinavia på Svitzer.
Hybridbogserbåten förväntas minska utsläppen med upp till 700 ton CO2 per år jämfört med konventionell dieseldrift.
– Svitzer är en uppskattad partner som med sin närvaro bidrar till att vi kan erbjuda hög servicenivå för containerrederierna som anlöper hamnen. Att de nu väljer att placera sin första eldrivna bogserbåt här visar också på deras tydliga ambition inom hållbarhet, kommenterar Anders Paulsson, Key Account Manager på Helsingborgs Hamn.


