Instabee lämnar Tyskland

Instabee, tidigare Instabox och Bubdee, meddelar på Linkedin att de överger sin tyska satsning. Förklaringen är att de inte nått tillräckliga paketvolymer för att verksamheten ska bära. Ännu ett tungt besked från bolaget som nyligen värderats ner och bytt vd.

Företagets höst har varit allt annat än enkel med stora förändringar för organisationen. Den 13 oktober värderades företaget ner kraftigt från 13,5 till 6,6 miljarder kronor i investeringsbolaget Creades senaste kvartalsrapport, som äger 5,5 procent av företaget. I samband med beskedet meddelades att Bubdbees grundare, tillika vd för Instabee, Fredrik Hamilton lämnar över vd-rollen till Alexis Priftis, grundare av Instabox. Hamilton lämnade enligt ett pressmeddelande av privata skäl och går över till en mer aktiv roll som ägare och styrelsemedlem.

Nu har Instabee ”diskret” lagt ner sin tyska lansering, vilket kommunicerades i ett Linkedin-inlägg i samma veva som Hamiltons avgång. Instabox inledde satsningen på Tyskland i början av 2022, med fokus på Berlinområdet, Hamburg och Nordrhein-Westfalen. Planen var en snabb expansion för att nå en bredare geografisk täckning. Men satsningen har inte lyckats och nu drar sig företaget ur landet.

”Efter en grundlig utvärdering av vår nuvarande position på marknaden måste vi tyvärr meddela att vi har kommit fram till att det är nödvändigt att, för tillfället, stänga vår lokala verksamhet. Trots den uppmuntrande feedback vi fått från våra handelspartners och konsumenter har våra volymer inte nått de nödvändiga nivåerna för att upprätthålla verksamheten.” skriver företaget i Linkedin-inlägget.

Företaget har redan börjat skala ner verksamheten och siktar på att genomföra sina sista leveranser i slutet av oktober. I inlägget nämner de den tyska marknadens stora potential och att de hoppas kunna återvända i framtiden.

Av Emanuel Lehtonen