Instabox förvärvar norska Porterbuddy

Instabox har ingått ett avtal om att förvärva den snabbväxande norska frakttjänsten Porterbuddy. Förvärvet är ett viktigt steg i Instabox pågående satsning på den norska marknaden. Samtidigt kommer Verdane, Porterbuddys majoritetsägare, att återinvestera sin andel och investera nytt kapital i Instabox. “Ett av de mest innovativa sista milen-företagen i Norden”, kommenterar Alexis Priftis, vd Instabox.

Instabox fortsätter att växa snabbt, 2021 översteg intäkterna 700 miljoner kronor, nästan en tredubbling mot 2020, en tillväxt som till “betydande del” är organisk, enligt företaget. Bolaget har även förvärvat nederländska Red je Pakktje och annonserat sitt inträde på den tyska marknaden. Nu förvärvar bolaget norska Porterbuddy, vars plattform lovordas i pressmeddelanden från Instabox och Verdane, som nu bli ägare i Instabox. Den beskrivs som innovativ, grön och användarvänlig, med möjlighet att konsolidera flera ordrar till en leverans.

– Vi har haft ögonen på Porterbuddy ett tag och de är ett av de mest innovativa sista milen-företagen i Norden. Jag är särskilt imponerad av deras 4,9 av 5,0 i användarbetyg vilket vittnar om att de delar vår besatthet av användarnöjdhet. Deras teknikstack sticker också ut och jag håller den som en av det starkaste som finns på marknaden för hemleveranser. Vi kunde inte vara gladare för att få jobba tillsammans med det starka teamet på Porterbuddy när vi nu fortsätter att expandera till nya marknader, kommenterar Alexis Priftis, vd och grundare av Instabox, i ett pressmeddelande.

Vi har haft ögonen på Porterbuddy ett tag och de är ett av de mest innovativa sista milen-företagen i Norden.

Porterbuddy, som lanserades 2017 täcker för närvarande cirka 60 procent av befolkningen i Norge och levererar i Stor-Oslo samt längs kusten till Kristiansand, Stavanger, Bergen och Trondheim i norr och det finns planer på ytterligare geografisk expansion. Bland kunderna finns populära handlare som Varner, Jollyroom, Komplett och Farmasiet.

Verdane investerade först i Porterbuddy i december 2020 och bolaget har sedan dess fortsatt att växa kraftigt, med en intäktstillväxt på cirka 100 procent från 2020 till 2021. I ett pressmeddelande beskrivs de som “marknadsledande inom samma dags-leveranser i Norge”.

Alexis Priftis och Henrik Gerner-Mathisen. Foto Instabox.

– Vi har försökt stärka vår konkurrenskraft under en tid, och Instabox är en bra partner med kompetens som kompletterar oss . Vi är imponerade av Instabox-teamet, deras marknadsledande position i Sverige och den tillväxtresa bolaget gjort. Vårt kombinerade tjänsteutbud kommer att skapa en tydlig nordisk marknadsledare, med unika produkter och tjänster till handlare och konsumenter, kommenterar Henrik Gerner-Mathisen, vd och grundare av Porterbuddy.

Stark europeisk aktör

Instabox, som grundades 2015, inledde sin bana som last mile-leverantör till de egna paketskåpen, men har därefter utvidgat tjänsteerbjudandet och i oktober 2021 började företaget även erbjuda hemleveranser brett. Idag är aktören verksam på fyra marknader med cirka 1 800 anställda. Bolaget fortsätter att växa snabbt med en genomsnittlig årlig tillväxt på cirka 300 procent sedan lanseringen. Företaget kommer nu att kombinera marknadsledande skåpleveranser med Porterbuddys teknologi för hemleveranser på alla marknader. Instabox kundportfölj innehåller välkända varumärken som blush.no, Boozt och Lyko.

Verdane, som tillsammans med Canica äger en majoritetsandel i Porterbuddy, kommer att återinvestera alla intäkter från transaktionen och även gå in med nytt kapital. Därmed blir de en av Instabox stora aktieägare.

– Vi vill tacka Porterbuddy-teamet för en fantastisk resa tillsammans. Samtidigt är vi glada att ansluta oss till Instabox-teamets resa mot att förvandla e-handels last mile-leveranser. När nu två av Europas mest innovativa lösningar för leveranser kombineras kommer Verdane-teamet att bidra med sin erfarenhet från att skala över 40 digitala konsumentföretag för att stödja Instabox i arbetet med att erbjuda grönare och mer användarvänliga alternativ, kommenterar Christian Jebsen, partner på Verdane.

Citigroup Global Markets AG har agerat förmedlare på uppdrag av Instabox i samband med Verdanes investering i Instabox.