Instabox går “all in” på hemleveranser

Instabox lanserar nu helt fossilfria hemleveranser till kunder runt om i Norden. I Sverige kommer man nu kunna erbjuda 85 procent av alla konsumenter hemleverans.

– Det här är ett stort steg för Instabox. Vi vet att hemleverans är efterfrågat av många kunder och vi är glada att nu kunna erbjuda det på Instabox sätt – okrångligt, snabbt och hållbart för miljön, kommenterar Alexis Priftis, vd och grundare på Instabox.

Den svenska paketmarknaden frodas och ser en ökad konkurrens, det visade nyligen en rapport från Post- och telestyrelsen. Postnords dominans minskar något, och flera aktörer som Budbee, Airmee och Instabox, har tagit marknadsandelar.

En annan trend är en allt större överlappning i det serviceerbjudande som de olika aktörerna erbjuder. Postnord har gått från ombud till ett förfinat hemleveranserbjudande och utrullning av paketskåp, Budbee som började som hemleveransaktör har ställt ut boxar, och många har tecknat avtal med Iboxen, som rullar ut ett transportörsoberoende paketboxnätverk i Sverige.

Som en del av den trenden utvidgar nu Instabox sitt hemleveranserbjudande

“Med en täckningsgrad på 85 procent i Sverige blir Instabox ett helt nytt alternativ för många svenskar som tidigare endast kunnat få hemleveranser via de traditionella fraktbolagen. Instabox erbjuder också snabbare leveranser – ofta redan samma eller nästa kväll – och smalare leveransfönster än traditionella aktörer.” skriver företaget i ett pressmeddelande.

Efter lanseringen i Sverige har hemleveranser lanserats brett i Danmark (100 procents täckning) och den 1 november finns tjänsten tillgänglig i Norge (runt 45 procents täckning). Sedan tidigare erbjuder Instabox hemleveranser även på den nederländska marknaden, med 100 procents täckning.

Redan nu erbjuder last mile-aktören hemleveranser med ett flertal handlare som Apotea och Lyko och fler nätbutiker ansluter sig löpande till tjänsten.

– Vi tror att vår modell för hemleveranser kommer att sticka ut som ett nytt och bättre alternativ och uppskattas av nätshoppare, e-handlare – och inte minst miljön. Vi i är redan många svenskars naturliga och självklara val när det kommer till leveranser till smarta paketskåp, nu siktar vi på att ta samma position för hemleveranser. Vi är glada och stolta att vara det första helt fossilfria alternativet utanför de största städerna och att vi nu gör det möjligt för svenskar att göra mer hållbara val, kommenterar Alexis Priftis.

I februari 2021 blev Instabox först med att helt gå över till fossilfria bränslen och är fortfarande den enda transportören som enbart använder HVO100 eller andra fossilfria alternativ i hela transportkedjan.