Allt fler kunder väljer att handla på nätet, därför utökar nu Postnord sina leveranser till sex dagar i veckan. Från och med mitten av november kommer två miljoner hushåll kunna få sina paket levererade på lördagar.
E-handeln har fått sig en rejäl skjuts av coronapandemin. Under 2020 ökade e-handeln med 40 procent, jämfört med Postnords prognos om 11 procent, och under första kvartalet 2021 växte den med 53 procent. Enligt den senaste E-barometern för andra kvartalet 2021 har e-handeln växt vidare med 16 procent.
Tidigare år har företaget utökat sin service under perioden mellan Black Friday och jul. När kunderna nu skickar allt fler paket görs den utökade servicen till standard med fler dagar för hemleveranser.
– E-handelsföretagens lagerverksamheter har i allt högre utsträckning öppet under helgerna. Det betyder att även vi på Postnord utökar våra tider. Konsumenterna förväntar sig hög flexibilitet och tillgång till sina köp. Dessa förväntningar vill vi självklart leva upp till, kommenterar Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord.
I ett första steg blir lördagsleveranserna tillgängliga för kunder i Uppsala, Helsingborg, Lund, Trelleborg, Landskrona samt utvalda områden i Stockholm, Göteborg och Malmö. I nästa steg utökas tjänsten till fler av Sveriges större städer.
– Vi har ett tydligt fokus med utvecklingen av våra tjänster, vi ska skapa bra och smidig service. Jag är stolt över att vi nu kan leverera på ännu fler tider till två miljoner hushåll, vilket i runda slängar innebär nära fyra miljoner människor, kommenterar Peter Hesslin.
Hemleverans på lördagar införs den 13 november för tjänsten MyPack Home. Samtidigt utökar företaget lördagsleveranserna till ombuden för tjänsten MyPack Collect. Även paketboxarna i de ovan nämnda områdena får lördagsutkörning.