Instabox köper 50 eltransportbilar från Maxus, vilket innebär att 30 procent av bolagets nyligen lanserade hemleveranser kan göras helt eldrivna.
Instabox började sin resa som transportör på den “sista milen” som paketbox-aktör, och har kunder som H&M, Apotea, Lyko, Boozt, Babyshop och Sportamore. För några veckor sedan kompletterade man leveranserbjudandet till paketskåp med en utökad hemleveranstjänst. Maxusbilarna kommer ingå i bolagets transportflotta för dessa hemleveranser.
– I och med affären med Maxus blir 30 procent av våra hemleveranser helt eldrivna. Instabox har alltid haft ett stort fokus på hållbarhet och en ökad omställning till eldrivet är en central del i vårt hållbarhetsarbete, kommenterar Leilei Tong, hållbarhetsansvarig på Instabox, i ett pressmeddelande.
Att gå mot ett komplett erbjudande av tjänster: till box och hem och ibland även ombud, är en trend som kan ses hos många transportörer. Instabox levererar paket till mer än 2500 smarta paketskåp som finns utplacerade på hundratals orter runt om i Sverige och möjliggör samma-dag leverans till nästan 10 miljoner svenskar. Instabox finns idag tillgängligt i Sverige, Danmark, Norge.
– Transporter är en så stor del av hela branschens arbete med hållbarhet och vi ser fram emot att fortsatt vara innovativa och leda arbetet mot ännu mer hållbara leveranser, kommenterar Leilei Tong.
Nykomlingen Maxus har nyligen återigen lagt beslag på förstaplatsen för elektriska transportbilar med en marknadsandel på 25,2 procent den senaste månaden. För Instabox är det nya partnerskapet ett viktigt steg och bolaget tar nu sikte på att ställa om ännu mer av sina transporter framåt.
– Det är glädjande att Instabox och Maxus kan genomföra den här affären. Som logistikbolag sätter Instabox en viktig agenda och kan påverka andra aktörer inom samma sektor, kommenterar Petter Nordesjö, vd för Maxus Sverige, i ett pressmeddelande.
Av Klara Eriksson