Instabox lanserar ny smidig returlösning

Last mile-aktören Instabox lanserar en ny satsning som förenklar kundernas returhantering genom att göra dem etikettfria. Genom att boka en retur och lämna in paketet i en angiven lucka i ett av deras smarta paketskåp slipper både kunder och handlare strulet med etiketter.

Med leveransföretagets nya returlösning krävs inga returetiketter. Allt kunden behöver göra är att boka en retur för att få en pinkod till paketskåpet, sedan placerar de paketet i den anvisade luckan. Företaget uppger att tjänsten fungerar med alla ordrar, även sådana som inte skickades med Instabox till att börja med.

Utöver att förenkla processen för kunder och handlare så minskar den nya lösningen åtgången på papper.

– Vi är glada över det här för det är en mycket bättre lösning för alla, inklusive vår miljö, eftersom handlare som är kopplade till tjänsten inte längre behöver skriva ut retursedlar och kunder inte behöver gå igenom krånglet med att skriva ut och fästa etiketter på sina paket innan de gör en retur. Att förenkla processen på det här sättet är en win-win-win-win för kunder, handlare, Instabox och miljön, kommenterar David Lundqvist, Chief Commercial Officer på Instabox.

Den etikettfria lösningen är färdigutvecklad och finns tillgänglig som ett tillägg för handlare som använder företagets tjänster. De för nu samtal med handlare med förhoppning om att de snart ska rulla ut tjänsten för sina kunder.