IT-haveri sätter press på godsflyget

IT-haveriet som i fredags drabbade Microsoft-system över hela världen slog hårt mot flyget och kommer orsaka störningar och förseningar för godsflyget. Den bedömningen gör norska benchmarkingföretaget Xeneta som tror att det kan ta flera veckor innan situationen är helt löst.

IT-haveriet i fredags orsakades av en felaktig uppdatering av Microsofts mjukvara för cybersäkerhet. Enligt flera medier har det lett till att tusentals flyg inte kan lyfta eller blir försenade vid de stora hubbarna för flyggods i Europa, Asien och Nordamerika.

– Flygförsörjningskedjorna är väldigt komplexa, så en global störning av denna omfattning kan få en allvarlig inverkan. Flygplan och last är inte där de ska vara och det kommer ta dagar eller till och med veckor att lösa helt, kommenterar Niall van de Wouw, chef för flygfrakt på Xeneta.

Enligt företagets data var godsflyget redan under press innan IT-haveriet. Den globala efterfrågan i juni ökade med 13 procent jämfört med samma månad 2023, i enlighet med en uppåtgående trend under 2024. Samtidigt har tillgången på flygfrakt bara ökat med 3 procent, vilket leder till kapacitetsbrist och ökande kostnader. De globala spotpriserna för flygfrakt i juni steg med 17 procent jämfört med 2023 till 2,62 dollar (28,30 kr) per kg.

– Speditörer var redan oroliga för flygfraktkapaciteten på grund av enorma ökningar i efterfrågan 2024, till stor del driven av den extraordinära tillväxten av e-handelsvaror som exporteras från Kina till Europa och USA, kommenterar Niall van de Wouw och fortsätter:

– Tillgänglig kapacitet på marknaden är redan begränsad så flygbolagen kommer kämpa för att flytta gods imorgon som skulle ha flyttats idag.

Han berättar vidare att sådana här incidenter kan ta tre gånger så lång tid att lösa jämfört med tiden de varar. Enligt honom är detta ytterligare en påminnelse om hur känsliga världens försörjningskedjor är.

– Vi har sett under 2024 hur sårbara våra globala försörjningskedjor till sjöss är efter störningarna som orsakas av konflikten i Röda havet. Nu ser vi sårbarheterna blottade i våra försörjningskedjor i luften till följd av ett IT-haveri. Vi har stor nytta av tekniken och har blivit beroende av den – men det finns ett pris att betala när det går fel.