Ukrainas välutvecklade järnvägssystem spelar en avgörande roll i landets försvar mot Rysslands militära angrepp. Att järnvägsanställda i Belarus saboterar de ryska tågtransporterna försvårar också angreppet på landet, rapporterar internationella medier.
Ukraina har ett välutvecklat järnvägssystem för både gods och passagerartrafik, med totalt 22 000 kilometer aktiv räls, med drygt 40 direktkopplingar till Ryssland, Belarus, Moldavien, Polen Rumänien, Slovakien och Ungern, och tåganslutning till 18 av landets hamnar. Före invasionen av landet arbetade mer än 250 000 personer inom Ukrainas järnvägsförvaltning, och nätverket opereras av den ukrainska statliga tågoperatören Ukrzaliznytsia.
I mars reste dagligen nästan 200 000 passagerare västerut i evakueringståg, och totalt hade över tre miljoner människor evakuerats till säkrare regioner eller andra länder i slutet av mars.
Järnvägskrig mot Ryssland
Initialt skedde mycket av den ryska militära försörjningen via järnvägen mellan Belarusiska Homel och Ukrainas huvudstad Kiev. Men i mitten av mars uppmanade Ukrainas regering civila i konfliktområdet att inleda ett “järnvägskrig” mot Ryssland genom att sabotera järnvägsspår och utrustning, enligt Radio Free Europe
– Det har gett omedelbara resultat. Att bryta fiendens järnvägsförsörjning – som är det effektivaste transportmedlet för försörjning, kan radikalt förändra situationen till vår fördel, säger Ukrainas presidents rådgivare Oleksiy Arestovych.
Enligt Ukrzaliznytsias vd Oleksandr Kamyshin är järnvägstrafiken från Belarus till Ukraina avstängd, och Ryssland kan inte längre använda järnvägen mellan de två länderna för att försörja sin militära invasion:
– Jag vädjade också nyligen till vitryska järnvägsarbetare att inte utföra olagliga order och att inte transportera ryska militärstyrkor i riktning mot Ukraina, berättade Oleksandr Kamyshin, chef för Ukrzaliznytsya i en intervju med nyhetssajten Current Time i slutet av mars.
– Just nu kan jag säga att det inte finns någon järnvägsanslutning mellan Ukraina och Belarus. Jag kan inte diskutera några detaljer, men jag är tacksam mot Belarusiska järnvägsarbetare för vad de gör, fortsatte Oleksandr Kamyshin.
Ukrainas järnvägsbolag efterfrågar även fortsatt internaionellt ekonomiskt stöd till icke-militära syften.