Under onsdagen den 9 april besökte statsminister Ulf Kristersson (M) Trelleborgs hamn. Väl i hamnen mötte statsministern polis, tull, gränspolis och kustbevakning för att diskutera det brottsbekämpande arbetet i hamnen vad gäller utförsel av stöldgods. Även järnvägsfärjeinfrastrukturen diskuterades.
Trelleborgs Hamns nya vd Malin Collin fick möjlighet att tala med statsministern om Trelleborgs hamns strategiska läge – och utmaningar. Trelleborg har Skandinaviens största RoRo-hamn och fyller en viktig funktion i varuförsörjningen till och från hela landet. Under besöket påpekade Trelleborgs hamns vd Malin Collin betydelse för Sveriges försvar, där Trelleborg har Sveriges enda järnvägsfärjor i reguljär trafik.
– Ur ett försvars- och Natoperspektiv har Trelleborgs Hamn stor betydelse som den närmaste vägen ner till kontinenten. Vi är Östersjöns största järnvägshamn och Sveriges enda hamn med järnvägsfärjor i reguljär trafik, som transporterar järnvägsvagnar mellan Trelleborg och Rostock. Stena Lines två järnvägsfärjor är världens största och kan ta drygt 1 km långa tågset ombord. Ur försvarssynpunkt är järnvägsfärjor oumbärliga för att frakta tunga fordon, materiel och stål.
Vidare lyfte Malin Collin vikten av redundans då Trelleborgs Hamn utgör det enda kvarvarande alternativet för tågtrafik över sundet, ifall förbindelsen över Öresundsbron skulle sluta att fungera.
– Järnvägsklaffarna i färjeläge 8 och 9 är däremot otroligt kostsamma i drift och underhåll, och det är inte kommersiellt hållbart för oss som hamn att långsiktigt bära detta själva. Därför bör det vara av nationellt intresse att säkerställa denna infrastruktur för att bibehålla redundansen i Sveriges transport- och försörjningskedjor, sa Malin Collin vid besöket.