Barn- och baby-ehandlaren Jollyroom fortsätter växa och har nu passerat milstolpen 2 miljarder i omsättning. Planen framöver är tydlig: att fortsätta växa bland annat genom att bryta ny mark vad gäller lagerautomation och satsa på samma dags-leveranser.
Jollyroom har idag Nordens största anläggning för e-handel på 75 000 kvm, i sitt lagerområde ett stenkast från Volvo utanför Göteborg i Sverige. Här har Jollyroom också byggt en av Europas största Autostore-installationer.
– Vi ser nu effekterna av detta och kan leverera stora ordervolymer väldigt snabbt till våra kunder. Under december månad sänder vi 25 000 paket per dygn och vi kan ge ”full gas” under hela julhandeln. Tidigare i år har vi behövt ”bromsa” försäljningen respektive begränsa kundefterfrågan, med hänsyn till vår kapacitet. I år får vi möjligheten att glädjas, över att kunna maximera servicegraden under december månad med en fantastisk kundnöjdhet igenom extremt konkurrenskraftiga leveranstider, berättar Mattias Jacobsson, vd för Jollyroom, i ett pressmeddelande.
Redan när bolaget grundades 2010 var siktet inställt på att nå 1 miljard i omsättning och få en ledande position inom barn- och babysegmentet online i Norden. År 2017 passerade Jollyroom 1 miljard i omsättning och endast fyra år senare har bolaget nu passerat 2 miljarder i rullande omsättning.
Jollyroom har 300 fastanställda och 200 behovsanställda, är Nordens ledande barn- och babybutik på nätet med över 1,4 miljoner aktiva kunder i Norden, Tyskland samt Österrike. I Sverige har kunderbjudandet även förstärkts med två fysiska butiker som återfinns i Göteborg och Stockholm.
– Sverige var den första marknaden som startades 2011 och står idag för lite drygt 40 procent av bolagets totala omsättning. Trots Jollyrooms historiskt starka position i Sverige, lyckas bolaget fortsatt leverera en tillväxt på 25 procent, en bekräftelse att våra svenska kunder uppskattar vårt erbjudande, kommenterar Marina Davarinou, operativ chef på Jollyroom.
Lanserar samma dags-leveranser
Mattias Jacobsson är koncernchef för Jollyroom Group och har jobbat på Jollyroom sedan 2015. Marina Davarinou är operativ chef på företaget och startade i augusti 2021. Hon har bakgrund som vd för Ellos samt som marknadschef för hemelektronikföretaget Netonnet.
– Under 2021 räknar vi med att passera 950 miljoner ensamt på den svenska marknaden och befästa positionen som den största online aktören i landet inom vår bransch. Vi ser speciellt god tillväxt inom kategorin barnvagnar och bilstolar, där en stor andel av våra inköp sker direkt från fabriker i Asien. Detta möjliggör att vi kan möta kundens behov med ett relevant lagerfört sortiment samt till väldigt konkurrenskraftiga priser, kommenterar Marina Dvarinou.
– Vi lanserar samma dag-leveranser till kunder i Göteborg, Stockholm och Malmö i början av 2022. Detta är ytterligare ett viktigt steg för Jollyroom för att öka kundnöjdheten samt förbättra kundupplevelsen. Parallellt suddar vi ut leveransledtidsskillnaderna a mellan fysisk och digital handel. Jollyroom kommer redan under nästa år erbjuda leverans sammadag i flera större svenska städer, ett kunderbjudande som få aktörer kan matcha.
Växa med automation och fler lager
Jollyroom vill expandera till fler länder och på sikt etablera sig i hela Europa. Planen är tydlig: Jollyroom ska fortsätta växa och omsätta 3 miljarder 2023 och 10 miljarder 2030.
– I nästa steg undersöker vi den baltiska marknaden, Nederländerna och Polen. Dessa länder kan vi nå från dagens logistikcenter till en acceptabel leveranskostnad och leveranstid. På sikt måste vi dock öka med ytterligare ett lager – vi behöver 500 miljoner SEK i försäljning utanför Norden innan vi kan sätta spaden i jorden för ett europeiskt lager, kommenterar Mattias Jacobsson.
Under 2022 och 2023 planerar Jollyroom att investera 100 miljoner SEK i ytterligare automatisering och IT-lösningar.
– Det gäller både datasystem, där vi inom alla avdelningar tar löpande steg för att förfina och förbättra våra lösningar, men även maskiner och utrustning för automatisering av storgods. Det är många inom e-handeln som har automatiserat smågods i form av Autostore och liknande lösningar. Vi tar nästa steg och ska automatisera större gods som exempelvis lagerhantering av bilbarnstolar och sparkcyklar, berättar Mattias Jacobsson, och beskriver företaget som ”pionjärer” inom området.