Jörgen Johansson: ”Den bästa dagen på lagret är den utan överraskningar”

I avsnitt 22 av podcasten ”Logistik Överallt” gästas Tea Grbic och Åsa Leander av Jörgen Johansson, lagerchef på Dagabs centrallager i Jordbro. Jörgen pratar om vad som krävs för att lyckas med lagerlogistik i ett av Sveriges största dagligvarulager, och vilken roll personalen spelar.

Vad är bra lagerlogistik och hur gör man för att den ska bli effektiv, framgångsrik och hållbar över tid? I senaste poddavsnittet av Logistik Överallt gästar Jörgen Johansson, lagerchef på Dagab i Jordbro. Dagab är dagligvarukoncernen Axfoods logistikbolag.

– Mitt arbete är spännande och det innebär väldigt mycket olika saker. Allt från den lagerlogistik som finns i verksamheten varje dag och se till att den är optimal. Men i en personalintensiv verksamhet handlar det mycket om tillgången till personal och blicka in i framtiden och se att vi säkrar upp vår lagerverksamhet med duktig och upplärd personal.

– Den bästa dagen man har i en lagerverksamhet är när man inte har några överraskningar alls och allt rullar på som det ska, då är vi effektiva. Det finns såklart påverkan som gör att vi får tänka om. Men ganska ofta funkar det bra eftersom vi har en personalstyrka med lång erfarenhet som löser ut allt i alla lägen. Jag är stolt!

På lagret i Jordbro hanteras kolonialvaror, dvs torra varor, och man har i stort sett allt som finns i en dagligvarubutik. Över 80 procent av allt som finns i butik finns på centrallagret.  Pandemin har dock prövat verksamheten till max.

– Tittar man tillbaka ett år så drabbades vår bransch dels av en väldigt stor bunkring. Dels hade vi en pandemi som vi behövde anpassa lagerverksamheten till. Vår verksamhet är samhällsviktig, och vår personal kan inte jobba hemifrån utan behöver vara i verksamheten. Vi fick tänka om i personallogistiken, till exempel hur vi tar oss till och från arbetsplatserna eller hur vi gör när vi har raster. Samtidigt fick vi också enorma volymsvängningar under den här perioden. Det var några riktigt tuffa veckor, men vi stod bra rustade eftersom vi har ett bra koncept för hur vi bemannar vårt lager.

På lagret i Jordbro jobbar nästan 700 personer, i två skift. Toppar och dalar hanteras genom att ha upplärd personal från bemanningsföretag som kan komma in och se till att de alltid är rätt bemannade.

Hur får man fast och flexibel personal att må bra och fungera tillsammans?

– Genom att hantera dem på exakt samma sätt. Det genomsyrar vår verksamhet. När vi lär upp personal, så lär vi upp både egen och inhyrd personal på samma sätt. De sitter tillsammans på introduktionen och får samma faddrar och hjälp oavsett. Alla våra policies gäller alla medarbetare, avslutar Jörgen.

Följ podcasten på instagram @logistikoverallt, på Linkedin @LogistikÖverallt och där poddar finns: Acast: Logistik Överallt Itunes: Logistik Överallt Spotify: Logistik Överallt