Nu tar retailföretaget Jula steget ut i Europa. De planerar att etablera e-handel i Österrike redan under hösten 2022, vilket ska bana väg för en lansering på den hårdare tyska marknaden under våren 2023.
I maj 2021 gick Jula ut med planerna på att expandera till Finland, med både varuhus och e-handel. I samband med det startades ett projekt för att etablera e-handel på flera platser i Europa. Efter en genomlysning av den europeiska marknaden väljer företaget nu att satsa på Österrike och Tyskland.
– Valet av dessa marknader har bland annat med praktiska skäl att göra, som logistik och språk, kommenterar Jonas Järrenfors, marknadschef på Jula.
Först ut blir lanseringen på den österrikiska marknaden redan under hösten 2022. Tanken är att bygga lösningar i Österrike som sedan ska underlätta en effektiv utveckling av e-handel i Tyskland, där de planerar att lansera under våren 2023.
– I Österrike är det enklare att ha kontroll och de erfarenheter vi gör där kan vi sedan ta med oss in i Tyskland, som är en större marknad med tuffare konkurrens, kommenterar Jonas Järrenfors.
Parallellt med dessa lanseringar fortsätter företaget sin kartläggning av fler europeiska marknader som kan bli aktuella för e-handel framöver.