63 procent av de svenska konsumenterna planerar att köpa minst en julklapp på nätet och det totala värdet på alla e-julklappar väntas uppgå till 11,4 miljarder. Det är en ökning med 8 procent jämfört med fjolårets julhandel som påverkades starkt av pandemin. Det visar Postnords rapport E-barometern Q3. E-handelstillväxten för tredje kvartalet 2021 landade på 11 procent.
– En tvåsiffrig tillväxt för e-handeln för tredje kvartalet i år är ett gott resultat, särskilt med tanke på den historiska ökningen i fjol då e-handeln växte med 39 procent. Under sommaren 2021 hade vi begränsade möjligheter till utlandsresor så de allra flesta svemestrade eller ägnade sig åt fritidsaktiviteter hemma eller på landet, vilket kan ha påverkat på den inhemska konsumtionen positivt. Det tillsammans med att konsumenterna är mer vana vid att handla på nätet har säkerligen bidragit till en fortsatt tillväxt under kvartalet, kommenterar Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord, i ett pressmeddelande.
Detta trots att handeln har uppnått ett nytt normalläge under kvartalet i och med att många Coronarestriktioner har hävts, och trots de problem som finns med varuförsörjning.
– Julklappshandeln på nätet fortsätter att öka, även om konsumenterna också tror på fler människor ute i den fysiska julhandeln. Enligt konsumenternas egna uppskattningar kommer julklappsköpen på nätet att nå 11,4 miljarder kronor i år. Samtidigt uppger många att de kommer beställa sina klappar tidigare i år eftersom de är oroliga för att favoritprodukterna kan ta slut på hyllorna, kommenterar Peter Hesslin.
Black Friday inträffar i år den 26 november och 32 procent av konsumenterna planerar att handla något, varav hälften (16 procent) ska passa på att köpa julklappar. De vanligaste produktkategorierna att handla från i anslutning till Black Friday är hemelektronik, följt av kläder och skor.
– Black Friday är helt klart startskottet på julhandeln, vilket också märks på Postnords terminaler. Förra året slog vi paketrekord veckan efter, och troligen blir det likadant i år. E-handlar julklappar gör man främst för att det är enkelt och bekvämt, och förra året var ett annat vanligt skäl att man ville undvika trängsel. Den andelen minskar, så kanske kommer fler reafynd att göras direkt i butikerna, kommenterar Peter Hesslin.
Några siffror från rapporten:
- E-handeln växte med 11 % under Q3 2021.
- Apoteksvaror +17 %
Barnartiklar och leksaker +17 %
Hemelektronik +16 %
Sport och fritid +16 %
Möbler och heminredning +14 %
Byggvaror +6 %
Kläder och skor +6 %
Dagligvaror +3 %
Böcker och media -10% - 51 % av e-handlare är oroliga för bristande tillgång på varor under Black Week och julhandel.
- Julklappsköpen på nätet till kan nå rekordsiffran 11,4 miljarder kronor under 2021 enligt mätningarna. En ökning med cirka 8 procent sedan i fjol.