Förra året hanterade logistikföretaget Bring, ägt av Posten Norge, fler paket än någonsin och hittills i år har paketvolymen ökat med 35 procent jämfört med 2020. Årets julrush ska ska bland annat hanteras genom ett nytt samarbete med skolskjutsföretaget Samtrans.
– Vi är väl förberedda inför Black Friday och jul. Med nya sorteringsmaskiner har vi ökat maskinkapaciteten på våra terminaler med hela 70 procent, samtidigt som vi tagit in mer personal och utökat med fler paketombud. Men framför allt har vi förra årets erfarenhet med oss. Vi klarade förra årets högsäsong väldigt bra, och årets förberedelser har handlat om att finslipa rutinerna. Nu väntar den roligaste tiden på året, säger Matilda Adelborg, presschef på Bring, i ett pressmeddelande.
Inför årets högsäsong har företaget utökat med fler bilar och chaufförer för att kunna leverera paket så snabbt som möjligt. De har också valt att etablera ett nytt samarbete. Samtrans Omsorgsresor, som skjutsar skolbarn till och från skolan, kommer leverera paket till ombud under november och december. Medan barnen är i skolan hämtar företagets chaufförer upp paket på Brings terminal och levererar hos de ombud som passar in i den befintliga rutten. Sedan blir chaufför och bil åter skolskjuts,
– Samtrans har som allra mest att göra på morgon och eftermiddag, när barnen ska skjutsas till och från skolan. Däremellan kommer de kunna leverera paket till några av våra ombud som passar bra in i den befintliga rutten. På så sätt utnyttjar vi de bilar som redan kör dessa sträckor, säger Matilda Adelborg.
– Vi är glada över att vi har möjlighet att som komplement till vårt ordinarie samhällsuppdrag bistå Bring med kapacitet och bemanning för att säkra kvalitén på leveranserna under denna intensiva period, säger Eric Steijer, marknadschef på Samtrans Omsorgsresor, i pressmeddelandet.
Inför högsäsongen har Bring bland annat:
- Tagit in extra bemanning i form av både chaufförer, till terminalerna, och i kundtjänst.
- Moderniserat och utökat last- och laddkapaciteten på terminalen i Västberga.
- Ökat antalet paketombud/utlämningsställen.
- Infört hemleveranser även på helger under november och december.
- Tätare intervaller på sms-aviseringar, för att påminna om att hämta paket så snabbt som möjligt – så att plats för nya paket kan frigöras.
- Installerat nya sorteringsmaskiner i Stockholm, Göteborg och Malmö. Bring har därmed ökat maskinkapaciteten med hela 70 procent sedan förra året.
- Förlängda öppettider i kundtjänst.