Snart öppnar TPL-aktören NTEX ett nytt toppmodernt logistikcenter vid Långeberga i Helsingborg. När den nya anläggningen invigs är storkunden Lagerhaus ett av de företag som får effektivare och mer hållbar logistik.
Lagerhaus och NTEX har ett väletablerat samarbete i Helsingborg gällande godshantering, plock & pack och distribution. När inredningskedjan drogs med stora logistikkostnader valde man 2021 att samla logistiken i NTEX TPL-lager i Helsingborg. Då vände trenden och bolagets resultat.
För Lagerhaus är närheten till hamnen och de stora förbindelserna ut i landet viktiga, inte minst för deras e-handel. Men också hållbarhetsfrågan var ett viktigt kriterium när de valde TPL-aktör.
– På Lagerhaus jobbar vi intensivt för att minska vårt klimatavtryck i alla delar av värdekedjan för att på sikt bli fossiloberoende. Därför är det jätteviktigt för oss att samarbeta tätt med leverantörer som liksom vi vill gå före och driva på utvecklingen i hållbar riktning, kommenterar Anette Yngvesson, vd för Lagerhaus och tidigare vd för NTEX.
– Med det nya logistikcentret får vi förutsättningar att fortsätta utvecklas tillsammans för framtiden. Inte minst när det gäller att minska klimatavtrycket från våra transporter, fortsätter Anette Yngvesson.
På TPL-företaget har man under flera år fokuserat på smart ruttplanering, ett högt kapacitetsutnyttjande, klimatkompensation och energisnåla fordon för att minska klimatpåverkan. Nyligen undertecknade NTEX Inrikes också Helsingborgs klimatavtal, som syftar till att göra staden till en av EUs 100 klimatsmarta städer. Målet är att staden ska vara klimatneutral senast 2030.
Jan Lundberg, vd för NTEX Inrikes:
– För vår del innebär avtalet att vi åtar oss att under de kommande sex åren sikta mot klimatneutral drift av vår verksamhet i Helsingborg senast 2030. Vi kommer också successivt att investera i fler eldrivna och gasdrivna distributionslastbilar. Och på taket till vårt nya logistikcenter installerar vi solceller, som kommer att minska vår miljöpåverkan. Genom att jobba på många fronter samtidigt tar vi steg för steg i hållbar riktning med mål att bli helt fossilfria i Sverige 2035. Det är viktigt för klimatet och det är viktigt för att attrahera och stärka samarbetet med framsynta och klimatmedvetna kunder som Lagerhaus.