Logistikforskaren Kristina Liljestrand blir Head of expansion på logtech-bolaget Gordon Delivery. Hon kommer närmast från Chalmers Industriteknik och är ett känt namn inom områden som matsvinn och cirkulär logistik. Även Andreas Furu ansluter till bolaget som försäljningschef, och kommer närmast från Middagsfrid.
Last mile-aktören Gordon Delivery, som riktar in sig mot kylda leveranser, genomför idag närmare 400 000 leveranser av kylda matvaror i månaden. Bolaget har ökat sin omsättning från 133 miljoner kronor 2020 till att nu takta på över 500 miljoner per år. Nu rekryterar logtech-bolaget logistikforskaren Kristina Liljestrand som “Head of Expansion” och Andreas Furu som försäljningschef.
– Kristinas och Andreas djupa förståelse för branschen och imponerande driv är en ovärderlig tillgång för Gordon Delivery. Jag ser fram emot att fortsätta vår tillväxtresa med dem på plats, kommenterar Ali Ghoce, vd och medgrundare, Gordon.
Kristina Liljestrand har en bakgrund som forskare och lång erfarenhet av att leda utvecklingsprojekt inom hållbar livsmedelslogistik. Gordon Delivery har varit delaktig som partner i ett flertal av projekten.
– En viktig anledning till att jag tackade ja är att det inte existerar någon motsats mellan tillväxt och hållbarhet för Gordon. När Gordon Delivery växer så betyder det inte att onödig konsumtion ökar utan att maten levereras på ett bättre sätt med ett samlastat flöde som minimerar miljöpåverkan och även låter småskaliga producenter erbjuda hemleverans av hållbart producerad mat. Jag ser fram emot att ta Gordon Delivery till nya marknader och att fortsätta utveckla erbjudandet för att skapa högt kundvärde och bidra till hållbara livsmedelssystem, säger Kristina Liljestrand i ett pressmeddelande.
Även Andreas Furu ansluter till teamet som försäljningschef. Han kommer närmast från Axfood där han ansvarade för varumärket Middagsfrid och ingick i ledningsgruppen för mat.se.
– I mitt tidigare uppdrag kunde jag följa Gordon Delivery på avstånd och lärde känna ett bolag med en unik position och mycket stark tillväxt. Det var lätt att se storheten i Gordon Deliverys erbjudande och det känns såväl hedrande som inspirerande att få dela med mig av min kunskap för att stärka varumärket ytterligare och bidra till fortsatt framgång, kommenterar Andreas Furu.
Ali Ghoce intervjuades i senaste numret av Dagens Logistiks magasin.