Autostore ingår nytt nytt partnerskap med norska detaljhandels-techbolaget Strongpoint, som blir ny regional distributör för robottillverkarens lösningar för dagligvarusektorn i Norden och Baltikum.
Norska techbolaget Strongpoint utvecklar lösningar för e-handelslogistik i fysiska butiker, med system för bland annat plock & pack, click & collect-skåp betalningar, elektroniska hyllkantsetiketter och mjukvarukopplingar och även ruttplanering för hemleveranser, genom ett samarbete med svenska Gordon Delivery.
Nu ger bolaget sig in i robotlagervärlden, genom ett nytt partnerskapsavtal med ett annat Norgegrundat techbolag: Autostore.
Strongpoint blir återförsäljare för Autostores robotlagerlösningar för fysisk detaljhandel; så kallade fulfillment centers; där Autostores kub-baserade lagerlösningar används för att skapa fysiska mikro-darkstores som komplement till butiksplock, ofta i anslutning till fysiska butiker.
– Kombinationen av våra egenutvecklade högteknologiska produkter och Autostores microfulfillment-lösningar, gör att vi nu kan erbjuda en helhetslösning för e-handeln inom dagligvarubranschen, kommenterar Strongpoints vd Jacob Tveraabak, i ett pressmeddelande.
Strongpoint blir härmed den femte integratören av Autostores lösningar i Norden, vid sidan av Element Logic, Swisslog, Dematic och Kardex.
Swisslog har utvecklat en liknande e-matlagerlösning baserad på Autostore, som man bland annat sålt till amerikanska H-E-B.
Autostore har avtal med flera olika integratörer världen över och hittills har bolaget levererat 600 installationer med totalt cs 20 000 robotar i 35 länder, med Norden som största marknad.
E-handeln med dagligvaror brottas med rejäla utmaningar när det gäller lönsamhet, då beställningarna både är komplexa och varierande, arbetet arbetskraftsintensivt och varuvärdena låga. Att effektivisera processerna med hjälp av automation ligger därför högt på dagordningen.
Strongpoint har nu en palett av plocklösningar både för manuellt plock i butik, i butikens baklager eller i så kallade darkstores. Man har också last mile-lösningar för både hemleverans, drive thru och hämtskåp, och mjukvara för att hantera processerna.
– Vi kan erbjuda skräddarsydda lösningar för orderhantering oavsett vilken onlinestrategi handlaren valt eller var på e-handelsresan de befinner sig, menar Jacob Tveraabak.
För att ratta partnerskapet och implementeringen har Strongpoint anlitat e-handelsexperten Marie-Axelle Loustalot-Forest. Hon har 20 års erfarenhet som e-handelsexpert i detaljistbranschen, bland annat från rollen som global kommersiell chef på Autostores ärkefiende Ocado Solutions, som bland annat levererar automationslösningen och teknikplattformen till Icas nya e-ahndelslösning. Bolagen ligger i en hård rättsstrid kring teknikstöd och patentintrång.
Av Hilda Hultén