Swisslog ska leverera ett antal automatiserade mikrolager för butiksutlämning av livsmedel, med robotlösningen Autostore som bas, åt amerikanska H-E-B.
E-handeln med livsmedel växer, och med den behovet av smartare lösningar för butiksplock och e-handlad mat som hämtas i butik. I USA är mat som hämtas på trottoaren utanför butik, eller “curbside pick-up” ett växande fenomen, inte minst genom corona har upphämtningsalternativet fått ett rejält uppsving.
Nu skriver automationsleverantören Swisslog kontrakt med amerikanska H-E-B, en privatägd retailaktör med över 400 butiker i delstaten Texas och nordöstra Mexiko, om att leverera ett antal automatiserade mikrolager, för att stötta kedjans butiks-e-handel, utan att påverka kundupplevelsen i butik negativt.
De nya mikro-lagren,ska bestå i en robotlagerlösning från Autostore, i kombination med Swisslogs egen Synq-mjukvara och plockstationer, och blir ett slags helautomatiserade butiker som byggs till på kedjans befintliga, vanliga livsmedelbutiker.

– Covid-19 har lett till beteendeförändringar som gjort automatisering av livsmedelsverksamhet ännu mer brådskande. E-matautomation är inte längre en valmöjlighet, det är ett krav för överlevnad och fortsatt tillväxt, kommenterar Mitch Hayes, e-handelschef för Amerika på Swisslog.
Av Hilda Hultén