”Ica är en välförtjänt auktoritet med stort förtroende inom svensk logistik. Vad Ica gör och inte gör spelar roll för hela branschen. När man därför, efter mindre än två år efter lanseringen, ger det överraskande beskedet att satsningen avslutas, riskerar man att undergräva sin position och sitt förtroende” skriver Tobias Jonasson i en krönika i Dagens Logistik.
Kartläggning ur Dagens Logistik nummer 4 2025 – Nytt nummer ute nu!
Ica Paket lanserades med ambitionen att ta en tydlig position på den växande paketmarknaden. Idén var lika enkel som fiffig: att låta paketen åka snålskjuts med maten och nyttja landets geografiskt mest välrepresenterade butiksnät som bas. Ett logiskt steg tyckte de flesta. Men lika snabbt som satsningen kom, försvann den. Efter sommaren tackade Ica sina butiker, partners, medarbetare och kunder för engagemanget med beskedet att tjänsten avvecklas. Huvudskälet till nedläggningen ska ha varit bristande lönsamhet.
Att gå från idé till en kommersiellt bärkraftig produkt och verksamhet är vanligtvis både tidsödande och inte sällan mycket kostsamt. Förutom själva idé- och produktutvecklingsfasen krävs omfattande validering och testning innan en produkt kan bli säljbar och förhoppningsvis börja generera överskott. Att nå en kritisk säljvolym fodrar uthållighet, inte minst ekonomiskt. För att snabbare ta sina idéer från ritbord till verklighet har Ica sin innovationshub, Icax, där nya affärsmodeller, innovationer och tekniska lösningar utvecklas och testas. Målet är ”att snabbt skapa prototyper som valideras direkt med medarbetare och kunder”. Det är alltså i denna kontext som Ica Paket under de senaste fyra åren har utvecklats, lanserats och för att nu avvecklas.
I samband med lanseringen uttryckte jag själv viss skepsis till att lösningen erbjöds av en enskild dagligvaruaktör, istället för att låta redan etablerade och framtida pakettransportörer använda nätverket. Poängen var att samordningsfördelarna mellan e-handeln och dagligvaruhandeln blir större om volymerna och infrastrukturen inte begränsades till en enskild aktörs nätverk. Genom att öppna upp lösningen för transportörerna kan man i stället utnyttja större volymer, mer outnyttjad transportkapacitet och ett ännu bredare butiksnät. Kortsiktig lönsamhet i tjänsten var dock inget jag reflekterade kring, eftersom jag utgick från att initiativet var kopplat till en strategisk potential över lång tid.
Att bedriva kommersiell verksamhet handlar om att generera överskott. Ica är såklart inget undantag. Men som för alla typer av tjänster och varor är en logistiktjänst i hög grad beroende av samverkan och tillit mellan kunder och leverantörer. Här blir denna plötsliga sorti problematisk. Ica är en välförtjänt auktoritet med stort förtroende inom svensk logistik. Vad Ica gör och inte gör spelar roll för hela branschen. När man därför, efter mindre än två år efter lanseringen, ger det överraskande beskedet att satsningen avslutas, riskerar man att undergräva sin position och sitt förtroende. Vågar kunder och leverantörer investera i Icas framtida affärsmodeller, innovationer och tekniska lösningar på logistikområdet?
I den grekiska mytologin flög Ikaros för nära solen. Hans öde blev samma som Icas paketambition. Liknelsen att ha flugit för nära solen känns dock inte helt träffande. Snarare framstår det som att Ica flög för lågt och att havets fukt gjorde vingarna tunga. Fukten får symbolisera bristande uthållighet eller att man helt enkelt underskattade insatsen i att bibehålla lyftkraften. Förhoppningsvis har kraschlandningen inte skadat förtroendet mer än tillfälligt. För förmågan att lära, justera och resa sig starkare kommer bli avgörande härifrån och framåt.
Tobias Jonasson
Logistikkrönikör samt vd och koncernchef på Insitepart



