Svenska techbolag levererar logistikinnovationer i världsklass. Det menar Dagens Logistiks krönikör Carl Lumsden, som spår att någon av de svenska last mile-aktörerna snart blir en i skaran av “unicorns” – med en värdering över en miljard USD.
Som svensk finns det mycket att vara stolt över: innovationer som skiftnyckeln, omställningen till förnyelsebar energi, Ikea och andra bolag som format världen, svensk musikexport och förstås Zlatan. Ja, listan kan göras lång. Sverige är till sin befolkning ett litet land men det märks inte på hur vi rankas globalt i kreativitet och innovation. På en nyligen publicerad lista placerar sig Stockholm på en hedrande tredje plats bland Europas största “tech-hubbar”, och även Malmö återfinns på listan.
Jag tror inte det dröjer länge innan något av dessa bolag blir en så kallad ”Unicorn” – når en värdering om 1 miljard USD
Att just svenska techbolag ligger långt fram och haft stora framgångar märks inte minst inom logistikområdet. Det handlar om allt ifrån automationslösningar till självkörande fordon (Einride) till lösningar för returhantering inom e-handel (Returnado/Reclaimit) samt de s.k. last-mile aktörerna (Budbee/Airmee/Instabox). De senare tre har jag kunnat betrakta på nära håll efter snart 15 år i logisitikbranchen, varav 10 år inom e-handel. Och jag kan inte annat än säga att vad dessa tre har åstadkommit på bara några år har varit revolutionerande inom både logistiken och e-handeln. Kundupplevelsen för deras produkter har höjt standarden enormt – spana in dessa aktörers omdömen på Trustpilot och liknande sajter om du inte håller med. Helt plötsligt har det blivit kul att följa och mottaga sin leverans. Tidigare upplevelser då man inte ens visste när leveransen skulle komma är ett minne blott.

Även om man ser till den brännande hållbarhetsfrågan ligger dessa bolag i framkant. Airmee har bland annat satt som mål att helt gå över till eldrivna leveranser och bli klimatpositiva redan 2025. Jag är övertygad att dessa aktörer, tillsammans med de traditionella, påskyndar förflyttningen från offline till online och en mer hållbar e-handel.
Varför går det då så bra för dessa last-mile aktörer som även brukar kallas logtech-bolag? Om man bortser från en viss pandemi-effekt så är nog svaret att de ser sig lika mycket som teknikbolag som logistikaktörer. Med andra ord, det ligger i deras DNA att konstant utveckla och optimera kundupplevelsen. Dessa aktörers intåg på marknaden har inneburit att svenska konsumenter nu kanske har de bästa samt mest flexibla leveransalternativen i hela Europa. För mig personligen ska det bli mycket spännande att följa dessa tre ut i Europa där Budbee redan har tagit mark, och jag tror inte det dröjer länge innan något av dessa bolag blir en så kallad ”Unicorn” (når en värdering om 1 miljard USD). Och det måste man väl ändå säga vore ett svenskt logistikunder.
Carl Lumsden
Carl Lumsden har bakgrund som logistikchef på Bythjul/Skruvat,
Bygghemma, Mediamarkt och Tretti och är idag Head
of supply chain på B2B-koncernen Unident Group.