När Helsingborgs hamn summerar 2024 ser de tecken på återhämtning med ökade containervolymer. Samtidigt backar både lastbilstrafiken och bulkvolymerna, till synes pga svag tysk ekonomi. Mitt i investeringar i elektrifiering och effektiviseringar förbereder hamnen också för den framtida flytten söderut.
– Vi ser tydliga tecken på att marknaden sakta återhämtar sig, och vår kapacitet att hantera ökande volymer stärks genom de investeringar vi gjort. Men för att säkerställa långsiktig tillväxt krävs fortsatt effektivisering och noggrann ekonomisk styrning, kommenterar Bart Steijaert, vd för Helsingborgs Hamn.
Hamnens resultat för 2024 landar på 26 miljoner kronor före bokslutsdispositioner, vilket är lägre än väntat. Omsättningen har påverkats negativt av minskade bulkvolymer, särskilt inom spannmål (-62 procent) och pellets (-23 procent), vilket delvis kan kopplas till en svag tysk ekonomi. Samtidigt har hamnen haft ökade kostnader kopplade till säkerhet och underhåll.
Men trots utmaningarna har containervolymerna ökat med 6 procent. Samtidigt har effektiviseringar i containerterminalen, där en del av yarden omstrukturerats, skapat bättre förutsättningar för att hantera kommande volymökningar.
Enligt Sjöfartsverkets sammanställning av 2024 minskade antalet fartyg som anlöpte svenska hamnar med nästan 4 procent, medan godsmängderna minskade med 2 procent. Helsingborgs hamn är den hamn som tappat flest anlöp (-6 procent). Enligt myndigheten tappade hamnen också 1 procent i total hanterad godsvikt under året.
Volymer 2024
Nyckeltal (tusental) | 2022 | 2023 | 2024 |
Totalt godsflöde (ton) | 8 559 | 7 361 | 7 303 |
Containers (TEU*) sjöledes | 272 | 235 | 247 |
Containers (TEU*) med järnväg | 28 | 20 | 14 |
Antal passagerare med färja | 6 301 | 6 368 | 6 440 |
Antal lastfordon med färja | 457 | 410 | 394 |
Antal personfordon med färja | 1 038 | 1 032 | 1 027 |
* Transportenheten Twenty-foot Equivalent, en TEU är volymen på en container med måtten 8x9x20 fot eller drygt 36,25 m³.
Långsiktiga investeringar
Under året har hamnen investerat i teknik och infrastruktur. Bland annat har de tagit i bruk sin första eldrivna reaachstacker och fyra ny el-dragbilar, vilket innebär att 31 procent av arbetsmaskinerna är eldrivna. Målet är att nå 75 procent till 2026. Man arbetar också med förberedelserna för en framtida flytt av containerhamnen söderut.
– De senaste årens investeringar börjar ge resultat, och vi bygger en modern hamn rustad för framtidens logistikflöden. Med en förväntad ekonomisk återhämtning under 2025 ser vi möjligheter att växa tillsammans med våra kunder, men det kräver att vi fortsätter ligga i framkant och investerar strategiskt, kommenterar Bart Steijaert.