Lastbilscentralen LBC Logistik satsar på eldrivna transporter för kunden Moelvens pelletstransporter. Under hösten har företaget investerat i två eldrivna lastbilar med två laddare som drivs av solceller och energilagring.
När LBC Logistik, som ägs av runt 40 åkerier, för något år sedan fick nys om att Moelven planerade en pelletsfabrik i Karlskoga satte det igång en rörelse mot elektrifiering. Fabriken behöver transportera ca 80 000 ton vita träpellets per år mellan fabriken i Karlskoga och hamnen i Kristinehamn, en sträcka på 3,3 mil, där de skickas vidare till värmeverk i Europa. Med tydliga hållbarhetskrav såg LBC chansen att skapa en helt fossilfri transport.
Transporterna kommer skötas med två nyinköpta ellastbilar från Volvo som kommer köras två 6-8 vändor per dag och som laddas med två nyinstallerade laddare på parkeringen. Företaget hade redan planer på att installera solceller, men nu utvecklades en helhetslösning med solenergi, batterilagring och laddinfrastruktur i samarbete med Elmodul, en del av Elkedjan.
– Genom att vi använder egen el får vi en billigare laddning. Även den el vi kommer att köpa in kommer att vara fossilfri, och vi har redan fått förfrågningar från andra transportbolag som vill ladda 100 procent fossilfri hos oss, kommenterar Henrik Gillisson, vd för LBC Logistik.
Tack vare batteriet slipper företaget investera i en större matning från elbolaget för att kunna ladda sina lastbilar, en kostnad på 2-3 miljoner som de nu slipper undan. Lösningen beräknas ha betalat sig på fyra år.