Lindex bygger nytt omnilager i Alingsås

Modekedjan Lindex miljardinvesterar i ett 48 000 kvm stort, högautomatiserat omnilager i Alingsås som ska ersätta butikslagret i Partille liksom e-handelslagret i Borås. “Det känns fantastiskt att äntligen få sätta igång” säger Lindex logistikchef Johan Engen. 

Resan har varit lång, men nu har Lindex till slut fattat beslut om hur och var man ska möta framtidens logistikutmaningar. Genom ett nytt, högautomatiserat lager i Alingsås för bolagets alla försäljningskanaler ska modekedjan försörja sina butiker och sin växande e-handel.

– Vår affär växer och för att kunna öka vår leveranskapacitet i takt med vår globala och digitala expansion kommer vi att bygga ett nytt, högautomatiserat omnilager, där samtliga varor är tillgängliga för alla säljkanaler, berättar Johan Engen, logistikchef på Lindex.

Byggs av Inhubs – automatiseras av Dematic

Planeringen för det nya omnilagret drog igång 2019, och nu, tre år senare sätts spaden äntligen i jorden. För ändamålet har bolaget köpt en 140 000 kvm stor tomt av Alingsås kommun, där man kommer bygga ett högautomatiserat lager som ska stå klart för inflyttning i juni 2024. Totalt byggs 48 000 kvm lager- och kontorsyta inklusive entresol på den 40 000 kvm stora bottenplatten. Lindex investerar totalt 110 miljoner euro, motsvarande 1,15 miljarder kronor i fastighet, automation och IT-system.

Johan Engen. Foto Lindex

– Det här är Lindex största investering historiskt sett och ett viktigt steg för att framtidssäkra vår logistik. Bygglov och alla avtal är precis klara och bygget drar igång nu i veckan. Det har varit en lång process och det känns fantastiskt att äntligen få sätta igång, säger Johan Engen.

Det här är Lindex största investering historiskt sett och ett viktigt steg för att framtidssäkra vår logistik.

Inhubs, ett nystartat bolag som ägs och drivs av fastighetsbolaget Infrahubs grundare Andreas Ekberg och Hans Bengtsson, står för bygget men Lindex kommer att äga lagret när det står klart.

– Det är en väldigt genomtänkt, högautomatiserad fastighet där ingenting lämnats åt slumpen. Det är jättekul att vi äntligen är i mål med detaljerna och kan börja bygga, säger Andreas Ekberg på Inhubs. 

Enligt honom kommer läget att få ett rejält uppsving när E20 byggts om till mötesfri motorväg hela sträckan Göteborg-Stockholm, ett infrastrukturprojekt som pågår fram till 2026. 

– Jag tror jättemycket på det här logistikläget, vi kommer få se massor av nya etableringar längs den nya motorvägen. Sen är det extra kul att Lindex väljer just Alingsås, eftersom företaget startades här. 

En ”pouch sorter” ingår i automationslösningen som Lindex valt till sitt nya omnilager. Foto Dematic

Fastigheten kommer att automatiseras med en helintegrerad automationslösning från Dematic, där bland annat en miniload-lösning, pouch-sorter, industrirobotar och en crossbelt-sorter ingår i systemet. Även mjukvarulösningen med WMS och WCS levereras av Dematic.

Samlar ehandels- och butikslogistiken

Lindex grundades 1954 som en underklädesbutik i just Alingsås, och är idag en internationell modekoncern med 440 butiker på 18 marknader, och en växande e-handel,

Försäljningen på nätet växer snabbt för modeföretaget; under 2021 ökade den med 47 procent och utgjorde 20,6 procent av den totala försäljningen mot 6,6 procent år 2019. Idag har Lindex egen försäljning online på 34 marknader och global e-handel via tredje part som ASOS, Zalando, Next, Nelly, Boozt och About You.

– Vi närmar oss kapacitetstaket i vårt befintliga e-handelslager i Borås. Den här satsningen möjliggör fortsatt tillväxt i såväl fler kanaler som för nya affärer.

Det nya Alingsåslagret ska serva samtliga marknader och försäljningskanaler och innebär att Lindex lämnar sitt 17 000 kvm stora, automatiserade centrallager i Partille, och det idag manuella e-handelslagret på 18 000 kvm i Borås.

2024 lämnar Lindex sitt lager i Partille för en ny omnilösning i Alingsås.

Fyrdubblad e-handelskapacitet

Fastigheten som Lindex köpt ligger cirka 5 km nordost om Alingsås centrum, väster om Stockholmsvägen. Processen att välja både läge och automationslösning har tagit tid, och att valet av lokalisering föll på Alingsås hade flera orsaker, berättar Johan Engen:

– Dels var det det geografiska läget utifrån transportoptimering, med närheten till E20 och även järnvägen som kan ge framtida möjligheter vid infrastruktursatsningar. Men den kanske enskilt viktigaste aspekten är att Alingsås kommun erbjöd en stor tomt som säkrar en långsiktig etablering där vi också har en framtida expansionsmöjlighet, säger han.

–  Dessutom säkerställs tillgång till kollektivtrafik i anslutning till våra arbetsskift och belyst cykelväg till och från området. Vi hoppas att våra medarbetare flyttar med, men det kommer också innebära många nya arbetstillfällen i Alingsås på sikt.

Lagret ska certifieras enligt Breeam med ambitionen att nå nivå Excellent, och förses med solceller. Initialt innebär det nya lagret en fyrdubbling av kapaciteten för Lindex e-handel, berättar Johan Engen:

– Den inledande kapaciteten för e-handeln kommer vara cirka 13 000 plockade och packade plagg per produktionstimme.

Av Hilda Hultén

Om Lindex

Lindex grundades 1954 som en underklädesbutik i just Alingsås, och är idag en internationell modekoncern med 440 butiker på 18 marknader, där man har egna butiker i 9 länder i Europa, och franchise-lösningar på ytterligare nio marknader. Bolaget har omkring 4 000 anställda och ägs sedan 2007 av Stockmann.