Lindholmen testar digitala godståg

Nu rullar det första demonstrationståget med digitalt automatkoppel på sträckan Nässjö–Göteborg. Kopplet möjliggör elektrifiering och dataöverföring mellan vagnarna. Det skapar förutsättningar för att öka säkerheten och järnvägens kapacitet samt bidrar till samhällsnytta och ökad konkurrenskraft.

Digitala automatkoppel öppnar för automatiserade bromsprov, vilket effektiviserar förberedelsearbetet inför avfärd. Foto Lindholmen Science Park.

Demotåget som nu rullar mellan Nässjös kombiterminal och Göteborgs hamn är en viktig pusselbit i arbetet med att testa det digitala automatkopplet som ska bidra till att modernisera godstrafik på järnväg. Fördelarna med automatkopplet är att ihop- och särkoppling av vagnar går snabbare samt att man kan köra längre och tyngre tåg. Frånkoppling av vagnar kommer också kunna ske fjärrstyrt.

– Det är viktigt att köra demotåg på flera stället i Europa för att testa de tekniska lösningarna, säkerställa tillförlitlighet samt ge användare möjlighet att förstå hur automatkopplet fungerar. I det svenska demotåget testar vi tekniken i regelbunden, kommersiell trafik för att kunna undersöka hur automatkopplet fungerar när det används under lång tid och under de kalla årstiderna, kommenterar Anna Björkman, ansvarig för testerna och programledare vid Rail Sweden vid Lindholmen Science Park.

Initiativet och arbetet med att utveckla det digitala automatkopplet görs inom samarbetet Europes Rail och projektet FP 5 TRANS4M-R. Projektets övergripande mål är att verka för att öka järnvägens kapacitet, kvalitet och produktivitet. Demotåget körs av operatören CFL Cargo.