Apotekskedjan Lloyds apotek öppnar ett nytt, 3 500 kvm stort e-handelslager i Järfälla, för att möta den snabba tillväxten i e-handeln. Planen är att lagret ska vara i drift i mars, och bolaget kikar också på automation.
De senaste åren har efterfrågan på att handla apoteksvaror på nätet ökat kraftigt, och e-handeln utgör nu närmare 19 procent av försäljningen i apotekssegmentet.
– Självklart följer även vår försäljning denna uppåtgående trend, och vi har framförallt de senaste åren ökat vår försäljning via e-handeln markant. För att kunna tillgodose denna efterfrågan behöver vi skala upp och skapa grundförutsättningar för detta. Där är en förbättrad distribution och logistik avgörande för att tillfredsställa konsumenters förväntningar och behov kring snabba och flexibla leveranser, kommenterar Lloydsapoteks vd Stig Tornell.
Det nya e-handelslagret ligger i Järfälla nordväst om Stockholm och är 3 500 kvm stort. Fastighetsägaren är Svenska Stålbyggen Järfälla AB, och enligt bolaget finns det potential att utöka ytorna ytterligare.
– Investeringen i ett e-handelslager ger oss en förbättrad köpupplevelse och större möjligheter att skapa en ökad lönsamhet i e-handelsaffären genom effektiviserade processer och logistikflöden, kommenterar Stig Tornell.
Kompletterar lokala hubbar
Apotekskedjan, som grundades 2010 som Doc Morris, driver idag 75 fysiska apotek och ägs av Admenta Sweden AB, som i sin tur ägs av CEPD N.V (Corporation of European Pharmaceutical Distributors N.V, med huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna. CEPD driver den femte största apotekskedjan i Europa med över 1 300 apotek i Polen, Litauen och Sverige.
Det nya e-handelslagret i Järfälla ska tas i bruk i mars 2022. Lloyds kommer att kommer sköta lagerdriften i egen regi, och ser också över möjligheten för automation, berättar Erik Hartgerink, e-handelsansvarig på Lloydsapotek.
– Där har vi också en stark partner i vår ägare CEPD, som har stor erfarenhet av driva e-handelsverksamhet i ett antal länder.
I tillägg till det nya e-handelslagret har kedjan något man kallar för “lokala logistikhubbar”.
– En närhet till våra kunder genom lokala logistikhubbar ser vi som en stark grund för att möjliggöra den bästa kundupplevelsen. Ett centralt e-handelslager med hög kapacitet i tillägg till dessa hubbar ser vi som ett flexibelt och miljöeffektivt sätt framöver, kommenterar Erik Hartgerink.
Av Hilda Hultén