Försäljning av logistiktjänster har länge gjorts på traditionellt vis genom personliga kontakter och långa relationer. Köpresan har dock på senare år ändrats och kunder har idag tillgång till mer information än någonsin tidigare.
Hur ska logistiktjänster säljas, nu och i framtiden? I säsongens andra avsnitt i podcasten “Logistik Överallt” gästas Tea Grbic och Åsa Leander av Philip Gozzi, expert på modern försäljning och bland annat medgrundare till Stjärnsäljarpodden.
Avsnittet bjuder bland annat på diskussioner kring försäljning av logistiktjänster, ”social selling” och hur sociala medier kan bidra till fler affärer.
Att använda sociala medier för att bygga sitt personliga varumärke som säljare och sälja sina logistiktjänster digitalt, kan många gånger upplevas som ovant och skrämmande.
– Jag tror att man har en väldigt stor chans att sticka ut om man vågar. Många är ovana vid att synas i sociala medier. Men man är ganska van vid att stå framför en ledningsgrupp, och det är ingen skillnad egentligen. Det är bara att ta det mindsetet du har när du står framför ledningsgruppen och visa upp det för fler, säger Philip Gozzi i podden.
Vad finns det för möjligheter att lyckas med social selling i en så traditionell bransch?
– Luckan i en mer traditionell bransch är ju större än i andra branscher för det finns inte lika många som sticker ut och är aktiva. Om man då vågar göra det finns det väldigt mycket att hämta.
När den grundläggande säljprocessen är på plats är det viktigt att komplettera det traditionella säljarbetet med social selling, säger Philip Gozzi i podden.
– Jobba i flera kanaler. Våga lägg till steget med sociala medier och LinkedIn. Våga testa nya saker. Det är säljarna som är öppna för förändring som lyckas just nu. Och de som inte gör det, ja det går inte så bra för dem.
Du hittar Logistik Överallt på instagram @logistikoverallt och där poddar finns:
Acast: Logistik Överallt Itunes: Logistik Överallt Spotify: Logistik Överallt