Lufthansa testar AI-stödd fraktbokning

Tyska Lufthansa Cargo inleder nu pilotförsök i tre europeiska länder där man testar ett AI-stött bokningssystem för flygfrakt, från Singapore-baserade startup-bolaget CargoAi. Systemet ger kunder möjlighet att boka frakt direkt via CargoAis plattform.

I veckan inledde Lufthansa ett pilottest av CargoAis plattform för fraktbokning. På plattformen får kunder i Nederländerna, Italien och Spanien tillgång till rutt- och kapacitetsinformation om alla koncernens flyglinjer i de aktuella länderna, samt kan boka frakt direkt på marknadsplatsen eller via en integrerad API.

Piloten kommer köras under två till tre månader, medan de två bolagen förbereder för en global utrullning om testet går väl. Bokningssystemet gör det enklare för Lufthansas kunder att effektivisera sin frakt via plattformen.

– Vi vill ge våra kunder möjligheten att välja bokningskanal. Den imponerande framgången CargoAi har demonstrerat på bara fyra år sedan de grundades speglar den innovation vi strävar efter inom vårt företag och industri. Lufthansa Cargo var bland de första att introducera kanaler för e-booking inom flygfraktsegmentet, och vi har många kunder som använder den funktionaliteten i de tre pilotländerna, kommenterar Ashwin Bhat, CCO på Lufthansa Cargo.

CargoAi grundades 20219 och förser digitala lösningar inom flygfrakt, inklusive SaaS-applikationer för bokning i form av en marknadsplats eller genom en API-lösning. Företaget har sin bas i Singapore.