Lyckat stålbad för Göteborgsk batterifabrik

För Göteborgsbaserade batteritillverkaren Alelion rycktes mattan undan 2019, när man tappade kontrakten med truckjättarna Toyota och Jungheinrich. Nu har bolaget ställt om mot tyngre logistikhantering, och framtiden ser ljus ut igen.

– Vi har haft några riktigt tuffa år, men har lyckats byta riktning, säger Anders Dison.

Alelion Energy Systems grundades 2006 och startade Sveriges första litiumjon-batterifabrik 2018 i Torslanda, med automatiserad produktion av batterisystem för industriella fordon. Till en början inriktade man sig på lättare materialhantering, med batterier på 24-48 volt för olika typer av mindre truckar.

– 2013 fick vi in Toyota och senare Jungheinrich som kunder, och levererade batterilösningar till hela deras globala truckverksamhet, berättar Anders Dison, försäljningschef på Alelion

I några år gick verksamheten som tåget och globalt finns 5 000 av Alelions batterisystem i drift i lagertruckar. Men 2019 bestämde sig både Jungheinrich och Toyota för att insourca batteritillverkningen, och sade upp sina avtal. Produktionen stannade och bolagets omsättning rasade från 200 miljoner SEK under 2018, till ca 19 miljoner under 2020.

– Hela vår försäljning slogs ut. Vi tvingades in i en total omstrukturering av bolaget och verksamheten, berättar Anders Dison.

Alelions litiumjon-batterifabrik i Torslanda har bytt riktning mot tyngre logistiktillämpningar, och verksamheten har fått fart igen.

Från truckar till tyngre gods

En ny väg stakades ut, och man började utveckla högspänningsbatterisystem på upp till 700 volt, för arbetsfordon och dragbilar i den tyngre logistikhanteringen, där omställningen till eldrift ännu är i sin linda.

– Vi fokuserar på segment som ligger tidigt i omställningen mot elektrifiering. Nu har vi utvecklat våra batterisystem så att de kan parallellkopplas och fungera för fordon som hanterar tyngre gods, upp till 16 ton, som containerdragare i exempelvis hamnar.

I början av 2020 levererade Alelion sin första order på högspänningsbatterier till den holländska specialfordonstillverkaren Terberg Group.

Terbergs elektriska lastfordon med Alelions batterisystem används bland annat av Tarkett i Holland. Foto Terberg.

– Sedan dess har vi fått ytterligare fyra ordrar från dem och ingenting tyder på att orderingången skulle minska framåt.

Draghjälp av omställningsstöd

När EU nu infört sitt elektrifieringsstöd, där företag kan ansöka om att få mellanskillnaden i omställningsbidrag när man går över från diesel- till eldrift i logistikhanteringen, har Alelion fått ytterligare luft under vingarna. I mars fick bolaget ännu en order från en tysk kund.

– Genombrottet kom tidigare än vi förväntat oss. Hela branschen håller på att ställa om mot eldrift och dieseltruckar byts ut i hela världen. Vi har haft några riktigt tuffa år, men har lyckats byta riktning och samtidigt behålla vår personal och kompetens.

Nu står batterifabriken i Torslanda redo att skala upp och serietillverka batterisystem, när ordrarna på högvoltssystem börjar ramla in. Vilket de gör, enligt Anders Dison.

– Jag kan ju inte avslöja något om vad som är på gång eftersom vi är börsnoterade. Men framtiden ser väldigt ljus just nu.

Av Hilda Hultén