Lyko Group AB har ingått avtal om köp 90,05 procent av Gazette of Sweden AB, specialiserade på utveckling och tillverkning av innovativa skönhetsprodukter inom hårvård, hudvård, skägg och styling – med fabrik i Göteborg.
Lyko vill växa i Europa och förvärvet av Grazette bygger e-handlarens kunskap om hela värdekedjan.
– Grazette bygger vår kunskap ”in-house” från utveckling och tillverkning till marknadsföring och försäljning. De ger oss full kontroll och breddar våra möjligheter för vår växande Private Label portfölj. Vi ser direkt en stor potential i att tillföra våra skalfördelar och kompetens inom fysisk och digital handel. Jag ser fortsatt stora möjligheter till ytterligare vertikala förvärv och det är en naturlig del i vår sortimentsstrategi för expansion i Europa, kommenterar Rickard Lyko. vd Lyko.
– Genom Grazettes starka koppling mot frisörsalonger i Sverige får vi också en möjlighet att stärka erbjudandet mot dessa.
Lyko förvärvar majoriteten från grundaren Hans Algeskog, som fortsatt kommer vara vd i Grazette och driva bolaget.
– Innovation har drivit Grazette under hela min spännande resa med Grazette, Lyko är den perfekta partnern och skapar stora möjligheter med sin starka digitala kompetens och europeiska expansion. Jag har länge följt deras tillväxtresa och attraheras av deras kultur vilken varit helt avgörande för mitt val av partner, kommenterar Hans Algeskog, vd Grazette.
Grazette omsatte 66,6 miljoner 2020, har knappt 50 anställda och en egen fabrik i Göteborg. Bolaget grundades 1974 och utvecklingsavdelningen arbetar idag med både egna varumärken och projekt för svenska och internationella skönhetsmärken. Dessa finns representerade i detaljhandeln, på Apotek, hos frisörer och på Spa-anläggningar.
Köpeskillingen uppgår till 11,5 MSEK upfront för 100 procent, 10,3 MSEK för 90,05 procent. Tilläggsköpeskillingar baserat på EBITDA de närmsta 2,5 åren kan maximalt uppgå till 45 MSEK för 100 procent dvs drygt 40,5 MSEK.