Fraktkrisens höga priser ger det danska rederiet Maersk kapital att fortsätta shoppa logistikbolag. De förvärvar nu Hong Kong-baserade LF Logistics som specialiserar sig på omnikanalslogistik inom B2B och B2C.
Flera rederier har fått ett inflöde av kapital på grund av de skenande fraktpriser som följer på fraktkrisen. Maersk är ett av dem och har under hösten höjt sin vinstprognos för 2021 till 19 miljarder dollar. De använder vinsten för att shoppa logistik i hela världen, bland annat köpte de den portugisiska logistik-startupen Huub i september.
Nu fortsätter det danska rederiet genom att förvärva det Hong Kong-baserade kontraktslogistikbolaget LF Logistics, som erbjuder fulfillmenttjänster för omnikanaler, e-handel och landtransporter i asiatiska Stillahavsregionen.
– Med förvärvet av LF Logistics lägger vi till viktiga resurser i Asien och Stillahavsområdet samt kapacitet och teknik som vi kan skala i vår kontraktslogistikverksamhet globalt, kommenterar Soren Skou, vd för Maersk.
Med det aviserade förvärvet utökar rederiet sin portfölj med 223 lager, därmed har de 549 anläggningar totalt över världen.
– Genom detta kommer vi stärka vårt lager- och distributionserbjudande och möta våra kunders snabbt växande behov av kontraktslogistik, kommenterar Vincent Clerc, vd för Hav och Logistik på Maersk.
Logistikbolaget specialiserar sig på B2B- och B2C-lösningar för distribution inom detaljhandel, grossist och e-handel.
Som en del i avtalet att förvärva LF Logistics går Maersk in i ett strategiskt partnerskap med Li & Fung för att utveckla logistiklösningar.