Med ett stort investeringsprogram i ryggen investerar nu Martin & Servera Logistik i att utöka andelen eldrivna lastbilar i flottan. 2026 ska man ha runt 40 elfordon i drift i distributionen i Stockholm och Mälardalen.
I dagsläget har Martin & Servera Logistik en drivmedelskombination av biogas, diesel och el i fordonsflottan, varav biogas utgör en majoritet. Efter ett beslut nyligen om ett större investeringsprogram med sikte på eldrivna lastbilar och släp samt egen laddinfrastruktur satsar man nu på att utöka andelen eldriven distribution. Företaget investerar sedan tidigare i biogasfordon.
Satsningens första fas gäller perioden 2024-2026 och distribution från Norrköping och Enköping i Stockholm och Mälardalen. Företaget investerar i infrastruktur för laddning på egna terminaler, ersättning av dieselfordon som pensioneras med primärt eldrivna fordon samt fordon med stora batterier för att kombinera närdistribution med längre frakter. Det sistnämnda görs för att öka nyttjandegraden av ellastbilarna som är dyrare att köpa in men är billigare i drift.
“Effekten av dessa investeringar är att vi får en bättre spridning mellan olika fossilfria drivmedel och att vi kommer att minska våra CO2-utsläpp kraftigt. Vår fordonsflotta kommer att vara helt fossilfri i god tid innan måldatum som är 2030. Att vi ökar nyttjandegraden gör dessutom att satsningen blir ekonomiskt bärkraftig, vilket är en förutsättning för konkurrenskraft” skriver företaget i ett pressmeddelande.
– Redan i år kommer 17 ellastbilar vara i drift och 2026 beräknas Martin & Servera Logistik att ha ett 40-tal elfordon på Sveriges vägar. Antalet biogasbilar kommer att vara cirka 70. Det fåtal dieselbilar som då finns kvar fasas ut helt till 2028, kommenterar Per-Erik Kanström, vd för Martin & Servera Logistik.