Allt fler e-handlare gör speciella anpassningar för de personer som är i riskgrupper gällande coronaviruset. Nu meddelar nätmathandlaren Mat.se att man öppnar en ny onlinebutik för de särskilt utsatta.
– Det här är ett erbjudande som är till för de personer som tillhör någon av de riskgrupper som riskerar drabbas allra värst av Coronaviruset. Man kan se det som en digital jourbutik där man får tillgång till snabb leverans av basvaror som räcker för en person under en veckas tid, säger Ludvig Anderberg, verksamhetschef på Mat.se, i ett pressmeddelande.
Mat.se har etablerat ett separat varu- och logistikflöde och kapaciteten är vid lansering begränsad. Butiken kommer att sälja tre olika färdigpackade måltids- och hygienkassar och initialt kommer 500 beställningar per vecka att levereras i Stockholm och Göteborg.
Den nya satsningen sker tillsammans med exempelvis Bröstcancerförbundet, vars medlemmar ska vara särskilt utsatta. Det är även flera bolag i Axfoodfamiljen som är med och hjälper till. Middagsfrid har satt ihop måltidskassarna och det är Axfood Snabbgross som plockar varorna.
– Med en högt belastad e-handel har behovet av att kunna säkra hemleveranser till riskgrupper varit högt. Vi behövde hitta en lösning som både gick att få igång snabbt och som kompletterade den vanliga e-handelslogistiken. Det känns väldigt bra att nu kunna hjälpa särskilt utsatta riskgrupper och äldre. Nu testar vi det här för att se om det är en tjänst som uppskattas, och om så är fallet kommer vi att försöka skruva upp kapaciteten ytterligare, kommenterar Carl Stenbeck, chef affärsutveckling Axfood.
Den nya butiken ska genomföra de första hem leveranserna idag, måndag.