Mattssons Åkeri har köpt tre tunga ellastbilar från Volvo. Nu har den första levererats och testas i containertrafik i hamnområdet Arendal. Den rullar 12 timmar om dagen och ska med tiden rulla mellan Göteborg och Borås.
Åkeriet har köpt tre tunga eldrivna Volvo FH-lastbilar från lastbilstillverkaren. För ett par veckor sedan började den ena lastbilen testköras i containertrafiken i Arendal. Testet är ett HCT-projekt (High Capacity Transport). Ekipaget med två trailers är 32 meter långt och klarar en bruttovikt på 74 ton. Högkapacitetstransporter på väg kan minska bränsleförbrukningen med upp till 40 procent för enskilda fordon, enligt Trafikverket.
– Vi vill visa att helelektriska lösningar fungerar också i applikationer med höga tågvikter och hög nyttjandegrad. Tillsammans med Mattssons, Trafikverket och flera andra partners tittar vi nu på hur vi kan optimera driften av ellastbilen inklusive hur laddning ska ske på mest effektiva sätt, kommenterar Lena Larsson, projektledare för HCT-projektet inom Volvos teknikorganisation.
Ellastbilen kommer laddas med grön el vid de två snabbladdare som åkeriet har installerat i sin depå i Arendal. På sikt ska lastbilen också rulla mellan Göteborg och Borås.
– Att köra länge och tung med el fungerar väldigt väl så här långt. Vi får med oss lika mycket last som med en dieselbil. Lastbilen rullar 12 timmar om dagen med ett stopp för laddning när chauffören tar rast. Vi laddar med grön el och får därmed inga CO2-utsläpp. Eldriften innebär också en bättre arbetsmiljö för chauffören, kommenterar Jan-Olof Mattsson, vd för Mattsson Åkeri.
En studie från Chalmers har visat att det kan vara billigare att köra långväga tunga transporter på el än på diesel.