Däcktillverkaren satsar på nya affärsområden med fokus på vätgas som energibärare och den tillhörande tekniken med bränsleceller. Dotterbolaget Symbio utvecklar nu sin fjärde generations bränslecellssystem.
Under 2019 investerade däcktillverkaren 1,4 miljarder kronor i det gemensamma bolaget Symbio tillsammans med Faurecia, en leverantör inom fordonsindustrin. I år bygger bolaget Europas största fabrik för produktion av bränslecellssystem i franska Saint-Fons utanför Lyon.
– Vi har arbetat med teknik inom bränsleceller för vätgas i drygt 15 år. Målet är att skala upp produktionen för att sänka tillverkningskostnaderna. Vi samarbetar nära med Faurecia för att vårt gemensamägda dotterbolag ska bli en ledande leverantör med målet att uppnå en marknadsandel på 12 procent och en årlig försäljning på 15 miljarder kronor till år 2030, kommenterar Peyman Sabet, vice vd affärsutveckling, Michelin Europe North.
Symbio utvecklar nu den fjärde generationen av sina bränslecellssystem och de räknar med att ha en produktionskapacitet på drygt 20 000 system år 2025. Företagets lösning används redan i Renaults två vätgasdrivna modeller.