Instabee har ännu inte presenterat sin årsredovisning för 2022, men det har Creades, som äger sex procent av last mile-uppstickaren. I rapporten avslöjas att transportören gick en miljard i förlust 2022, och bolaget värderas ner till 13,5 miljarder kronor.
Affärsåret 2022 har inte hanterat e-handeln och scale up-bolagen som följt i dess spår med mild hand. Avmattad pandemi, krig, inflation, minskad köpkraft har lett till sinat riskkapital och minskad e-handel.
I oktober valde storkonkurrenterna och last mile-aktörerna Budbee och Instabox att gå samman. I december värderades bolaget ner i Creades kvartalsrapport, och nu visar storägaren Creades årsredovisning att bolaget gick med en miljard kronor i förlust 2022. Bolagets värderas ner till 13,5 miljarder kronor – mot 18,4 miljarder vid fusionen hösten 2022.
Stark tillväxt – men stor förlust
Bolagen växte enligt årsredovisningen med 134 procent under 2021, vilket minskade till en ökning med 54 procent 2022. Omsättningen ökade från 1,4 miljarder kronor 2021 till 2,3 miljarder kronor 2022, samtidigt som bolagets förlust ökade från – 489 miljoner 2021 till –1081 miljoner 2022, enligt en Creades årsredovisning.
Creades beskriver i sin kommentar att man aktivt bidragit till sammangåendet av de båda bolagen, som man beskriver “revolutionerat sina respektive fält inom området för e-handelsleveranser”.
“Att dessa två svenska entreprenörssuccéer nu går samman skapar en mycket intressant grund för framtida accelererad tillväxt och värdeskapande.” kommenterar Creades och avslutar framåtblickande:
“Instabee har fortsatt utvecklas stark under ett år som präglats av en lugnare e-handelsmarknad och ett svagare konsumentsentiment. Trots minskade paketvolymer på marknadsnivå visar Instabee stark tillväxt i såväl absoluta tal som relativa marknadsandelar. Det kommande året innebär fortsatt dubbelt fokus på tillväxt och integration. Creades bedömning är att bolaget genom samgåendet har en mycket stark utgångspunkt för att på kort sikt nå lönsamhet och på medellång sikt bli en ledande europeisk aktör inom e-handelslogistik.”