Train Alliance, som äger och utvecklar järnvägsanläggningar för underhåll och logistik, beviljas ca 327 miljoner kronor av EU som medfinansiering för sitt kapacitetshöjande projekt SmartCargo. Projektet siktar in sig på flaskhalsar i järnvägsnätet och ska öka kapaciteten genom intermodala kringfunktioner.
SmartCargo är ett järnvägskoncept som bygger på en intermodal logistikplattform, där kringfunktioner i järnvägens sidosystem etableras för att öka järnvägens kapacitet. Projektet, som drivs av Train Alliance, beräknas minska koldioxidutsläppen med drygt 11 000 ton per år. EU har beviljat 28,7 miljoner euro (ca 327 miljoner kronor) i bidrag för att medfinansiera projektet, som löper över tre år.

EU-bidraget motsvarar 30 procent av den totala projektvolymen på 94,8 miljoner euro (ca 1 080 miljoner kronor). I och med bidraget går SmartCargo över i leverans- och etableringsfas med start på företagets område i Sigtuna. Därefter kommer konceptet etableras på andra orter i företagets nationella nät av järnvägskopplade orter, med fokus på flaskhalsar och åtgärder som stärker kapaciteten och funktionen i järnvägsnätet TEN-T.
– Att Train Alliances projekt och koncept SmartCargo har stora nyttovärden för järnvägen med sin mätbara funktion och kapacitet är nu verifierat när EU beviljar medfinansiering för genomförandet. Detta är en viktig milstolpe i arbetet med att stärka järnvägens konkurrenskraft och attraktion, kommenterar Joakim Weijmer, vd för Train Alliance.
Enligt villkoren för EU-bidraget ska färdiga funktioner för högre kapacitet vara etablerade senast den 31 december 2027. Efter genomförd funktions- och kapacitetskontroll ska företaget kunna uppvisa att man nått de angivna målen.