I Hälsingland och Gästrikland inleds idag ett nytt samarbete för att bidra till mer lokalproducerad mat och dryck. Lokala producenter kommer kunna sälja sina matvaror direkt till kund via appen Farmup, sedan sköter Kyl- och Frysexpressen all logistik. Föreningen Matvärden ligger bakom initiativet.
Matvärden är en ideell förening som arbetar för att öka både volymen och kvaliteten på lokalproducerad mat i Hälsingland och Gästrikland. De ligger bakom det nya initiativet och har bjudit in lokala producenter i Hälsingland och Gästrikland som kommer kunna sälja sina produkter direkt till kund via en app, och på så vis slippa mellanhänder och leveranser till olika återförsäljare.
– Vi vill möjliggöra för våra lokala livsmedelsproducenter att nå ut till fler och sälja mer och samtidigt underlätta för de som vill köpa lokalproducerade livsmedel. Tack vare detta samarbete kan vi det. Just detta projekt drivs i Hälsingland men konceptet går självklart att tillämpa även på andra orter. Nästa steg blir att lansera konceptet i Gästrikland, kommenterar Britt-Marie Stegs, projektledare på MatVärden.
De producenter som vill vara med i samarbetet lägger upp sina varor i det gotländska IT-företaget Rosenkvarns app “Farmup” som redan idag hjälper folk att handla från lokala producenter på Gotland och i Stockholm. Kunder handlar sina matvaror direkt via appen. All logistik samordnas och utförs sedan av Kyl- och Frysexpressen.
– Vi brinner för Norrland och vill att företagen där ska kunna nå ut till fler, vara konkurrenskraftiga och finnas kvar i bygden. Vi tror också på goda samarbeten. I det här samarbetet ansvarar vi för transport, omlastning, lagring och paketering. Faller detta väl ut finns möjlighet att ta konceptet längre norrut i Sverige också, kommenterar Jon Widell, vd för Kyl- och Frysexpressen Nord AB.
Jag slipper också ansvar för transporter och logistik vilket sparar både tid, pengar och inte minst miljön.
Jeanette Wilfer driver företaget MJ Bär & Grönt i Iggesund, Hälsingland och är en av de lokala livsmedelsproducenter som nappat på erbjudandet.
– Jag har startat mitt företag för att jag brinner för att odla bra grönsaker. När vi nu samlar flera lokala producenter i en gemensam säljlösning blir allt enklare och jag kan fokusera på själva odlingen. Jag slipper också ansvar för transporter och logistik vilket sparar både tid, pengar och inte minst miljön. Jag tror också på samarbetet med de andra producenterna för vi har mycket att lära av varandra och så är det roligt, kommenterar Jeanette Wilfer.