Starkt kvartal för Bring Sverige

Posten Norge minskade liksom sin svensk-danska motsvarighet Postnord sin omsättning första kvartalet 2022. Dock växte paketvolymerna i Sverige – med så mycket som 44 procent. ”Vi levererar ett fantastiskt starkt resultat i en fallande marknad” kommenterar Mona Zuko, marknadsdirektör för e-handel och logistik på Bring.

Under första kvartalet backade e-handeln i Sverige med i genomsnitt 13 procent, enligt Svensk handels e-handelsindikator. Att omsättningen inom e-handeln minskar påverkar även paketmarknaden, och Postnords paketvolymer minskade med 10 procent första kvartalet, och en minskad nettoomsättning på sex procent.

Konkurrenten Posten Norge minskade också sin omsättning första kvartalet 2022 med sex procent, men deras logistikbolag Bring såg bibehållna paketvolymer under första kvartalet, med en svag ökning på 0,4 procent, där Bring Sverige stod för den största ökningen – med hela 44 procent jämfört med Q1 2021.

– Vi levererar ett fantastiskt starkt resultat i en fallande marknad. Att vi har en så pass stor tillväxt trots att marknaden generellt är fallande är anmärkningsvärt. Och då ska man dessutom komma ihåg att det kvartal vi jämför med, Q1 2021, var ett historiskt starkt kvartal, säger Mona Zuko, sälj- och marknadsdirektör inom e-handel och logistik på Bring, i ett pressmeddelande.

Bring Parcels har 5-10 procent av volymerna på den svenska paketmarknaden för B2C-paket, enligt Post-och Telestyrelsen, 1–5 procent av omsättningen, och ökade sin marknadsandel med 1 procent 2021 enligt rapporten Svensk Postmarknad. Av B2B-volymerna har aktören 1–5 procent, och där tappade man i marknadsandelar 2021, med 2 procent.

Av Klara Eriksson

Nyckeltal för Posten Norge-koncernen Q1 2022
(Q1 2021 inom parentes)

  • Omsättning (MNOK): 5 637 (5 999)
  • Justerat rörelseresultat (MNOK): 144 (427)
  • Soliditet (%): 39 (39,6)
  • Avkastning på investerat kapital / ROIC (%): 12,9 (17,4)
  • Räntabilitet på eget kapital (efter skatt) (%): 10,2 (20,7)