Norges största aktör inom e-handlade livsmedel, kolonial.no tar in 2,2 miljarder i tillväxtkapital från bl a Kinnevik, SoftBank och Prosus för att växa till en global e-mataktör. Först ut blir Finland, med lager i Helsingfors i slutet av 2021, och därefter lansering i Tyskland under 2022. Samtidigt byter man namn till Oda.
Oslobaserade Kolonial.no grundades 2013 och är idag Norges största matbutik på nätet, och levererar dagligvaror både till privatpersoner och företag. E.handelskedjan bygger också ett nytt 18 000 kvm stort nytt lager i Drammen, som ska stå klart i början av 2022. När det nya lagret är klart kommer Kolonial.no att kunna hantera en omsättning på sex miljarder NOK. Bolaget säger sig ha den effektivaste verksamheten i världen med den mest hållbara försörjningskedjan för e-mathandel. Förra året nådde Kolonial lönsamhet. Bolaget är också Nordens snabbast växande aktör inom livsmedel på nätet.
Men tillväxtplanerna tar inte slut där. Nyligen avslutade bolaget en investeringsrunda på totalt 2.2 miljarder NOK, för att finansiera en expansion till nya marknader i Europa. Finsieringen är ledd av japanska IT-investeringsjätten SoftBank och sydafrikanska Naspers techinvesteringsbolag Prosus, men även svenska Kinnevik är med och investerar 200 miljoner SEK, och blir därmed Kolonials största ägare med 21 procent av aktierna. Även med grossist- och livsmedelskedjan Reitan Gruppen lågpriskedja Rema 1000, vars sortiment Kolonial säljer, är med i satsningen.

I samband med den internationella satsningen byter bolaget nemn till Oda, som man tycer är mer internationellt gångbart.
“Vi har byggt världens bästa och mest effektiva matbutik på nätet. Vi vill gärna ta med butiken till utlandet, men då behöver vi ett namn som fungerar på flera språk. Vi gillar Oda eftersom det är kort, enkelt, positivt och rötter i Norden, precis som vi” skriver André Knüppel, COO på Kolonial.no i ett inlägg på Linkedin.
Första nya marknaden att lansera på blir Finland, där bolaget planerar att öppna sitt första lager i Helsingfors under slutet av 2021. Nästa marknad blir Tyskland, där man planerar att lansera Oda under 2022, följt av fler marknader.
När och om bolaget har planer på att lansera Oda i Sverige framgår inte.