Ett nytt samarbete mellan branschorganisationerna Mobility Sweden i Sverige och Bilimportørenes landsforening i Norge satsar på återvinning av framtidens batterier från elfordon. Tillsammans ska de bygga ett retursystem som möter nya krav från EU.
I EUs kommande batteriförordning kommer nya och hårdare krav på elfordons batterier. För att möta kraven ingår Mobility Sweden och norska Bilimportørenes Landsforening ett strategiskt samarbete. Deras dotterbolag, svenska FoRetur och norska Autoretur Battery Recycling, ska bygga ett effektivt, koordinerat retursystem för elfordonsbatterier.
Samarbetet innebär att FoRetur och Autoretur Battery Recycling startar parallella anbudsprocesser för behandlingsaktörer mellan länderna redan i augusti.
Fokus på effektivitet, konkurrens och cirkulär ekonomi
Tillsammans kommer FoRetur och Autoretur Battery Recycling att ha flera strategiska mål:
• Dela erfarenheter och arbetsmetoder
• Lägga grunden för en cirkulär och hållbar batteriekonomi
• Dra nytta av stordriftsfördelar och uppnå största möjliga miljönytta och effektiv resursanvändning
• Samarbeta med myndigheterna för så enhetliga krav och rapporteringssystem som möjligt
– Detta samarbete har etablerats för att ta itu med en av de viktigaste hållbarhetsutmaningarna för bilindustrin. Framtidens fordonsbransch kommer i stor utsträckning att vara eldriven och det är avgörande att vi lyckas etablera en effektiv och cirkulär batteriekonomi, kommenterar Anna Henstedt, ansvarig för återvinningsfrågor på Mobility Sweden och vd för FoRetur.
– Vår ambition är att säkerställa både miljöfördelar för samhället och konkurrenskraft för fordonsbranschen. Genom att samarbeta kan vi bygga ett system som är robust och hållbart på lång sikt, kommenterar Erik Andresen, vd för Norges Bilimportørenes Landsforening.