Förslaget om hur en ny Svanen-märkt e-handelsfrakt ska se ut på, och vilka kriterier de transportörer som vill kunna erbjuda denna ska uppfylla, har nu skickats ut på remiss. Synpunkter på remissen ska in före 31 augusti.
Nordisk Miljömärkning har utvecklat Svanen-märkning för ett helt nytt område: e-handelstransporter. Målet är att vägleda näthandlande konsumenter till ett mer hållbart leveransval. Förslaget har nu skickats ut på remiss i alla nordiska länder och intresset är stort, berättar Sara Bergman, projektledare på Nordisk Miljömärkning.
– Intresset har naturligtvis varit störst i Sverige, märkningen är ju framförallt ett branschinitiativ som kom från svenskt håll. Men under arbetet vi bedrivit och i alla kontakter med aktörer i andra länder, så har vi märkt att intresset är stort även i resten av Norden, att man även där tycker det här är jätteviktigt och har behov av något som är trovärdigt och tredjepartskontrollerat, säger Sara Bergman.
20 kriterier
Miljömärkningen ställer 20 kriterier på det transportnätverk som ska Svanen-cerifieras. Fordonen ska vara av bra miljöklass, och inget biodrivmedel med palmolja eller PFAD godkänns. Ett av kriterierna är att en Svanen-märkt frakt som snabbast får ta 1-3 dagar, vilket man tänker sig ska leda till ökad samlastning från transportörens sida.
– Som miljömärkning tar vi alltid ett helhetsgrepp. I det här sammanhanget betyder det att vi ställer krav på transporteffektivitet, hög takt i elektrifieringen, hållbara, förnybara drivmedel och inte enbart krav på fossilfrihet. Kriterierna kommer även att omfatta viktiga hållbarhetsfrågor som samordning, intermodala transportlösningar och lite längre tidsfönster. Det ska skapa förutsättningar för ökad hållbarhet i transportnätverket, kommenterar Sara Bergman.
Nordiska transport- och logistikföretag kommer att kunna ansöka om att bli licensinnehavare. De kan därmed erbjuda e-handlare en Svanenmärkt e-handelsleverans, som e-handlare kan kommunicera på den nordiska marknaden. I check-outen kan konsumenter välja ett mer hållbart leveransalternativ, som granskats av en välkänd och trovärdig tredjepartsmärkning.
Märkningen tar ett helhetsgrepp med fokus på klimatpåverkan och energieffektivitet, sociala krav, avtalskrav och krav på information i utcheckningen.
Den nya märkningen ska enligt förslaget:
• Minska klimatpåverkan från transportnätverket genom stegvis ökat krav på elektrifiering och förnybart drivmedel. Samtidigt får de förnybara drivmedlen inte innehålla palmolja eller PFAD.
• Begränsa energianvändningen i transportnätverket.
• Redovisa klimatprestanda som måste förbättras över tid.
• Vara en motvikt mot allt snabbare leveranslöften och ger lite med tid i logistiksystemet för att skapa förutsättningar för en ökad hållbarhet.
• Innebära en god nivå på befintlig fordonsflotta samt att långsiktigt hållbara fordon väljs vid nyinköp.
• Stimulera till fossilfria hemleveranser samt premiera intermodala lösningar och innovation.
• Skapa ekonomiska incitament för att effektivisera volymen på förpackningar genom avtal om fraktdragande vikt.
• Säkerställa trygga arbetsförhållanden och goda arbetsvillkor och ställer krav på förebyggande trafiksäkerhetsarbete
Läs remissutkastet och förslagen på kriterier här.
Av Klara Eriksson