DEBATT TA-leverantören Nshift rapporterar om sjunkande siffror för Black Week 2022: paketvolymerna låg 1,3 procent under veckan 2021. Postnord har i sin undersökning genom Kantar Sifo visat på en omsättningsökning under veckan – på hela 11 procent – då är e-handel och fysisk butik sammanräknade. Klarna ser en ökning på 2 procent. DL gissar att veckan landade ungefär som förra året.
Nshifts data över omsättningen på nätet för hela veckan var 1,3 procent lägre jämfört med samma vecka föregående år – en trend som går i linje med data från Prisjakt och Svea Ekonomi samt Ingrid. Klarna redovisar en omsättningsökning på två procent på nätet.
Postnord har i veckan bett Kantar Sifo fråga sin webbpanel om hur de handlat: den visar på en ökning med hela 11 procent sett till omsättning – konsumenterna Postnord frågat säger sig ha handlat för 9,3 miljarder kronor. Merparten, 77 procent, av konsumenterna gjorde en del av sina inköp via nätet samtidigt som andelen som handlade i fysisk butik återigen har ökat, 46 procent, och är nu tillbaka på samma nivå som innan pandemin. Är det kanske där shoppingen har skett?
(Detta är Dagens Logistiks sista inlägg om hur Black Week 2022 egentligen gick, vår egen bedömning är att det gick ungefär som förra året).
Av Klara Eriksson
Fakta från Postnords undersökning:
- 48 procent valde att handla under rean
- 46 procent handlade i fysiska butiker (flerval)
- 77 procent handlade i webbutik (flerval)
- Drygt hälften (54 %) handlade enbart i webbutik under Black week
- De populäraste kategorierna att handla var:
- kläder och skor (59 %)
- hemelektronik (33 %)
- skönhet och hälsa (31 %)
Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo 26–27 november bland ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning 18–79 år. Frågorna ställdes om perioden 21–27 november, och undersökningen genomfördes med Kantar Sifos webbpanel.