Svag Black Friday: “Svenskarna håller hårdare i sina pengar”

Black Friday började starkt men tappade på slutet av dagen. Även de andra längre perioderna i Black Week och Black November minskar i omsättning. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.

På fredagen rapporterade Klarna om en stark inledning på Black Friday – men på lördagen när Svea Bank och Prisjakt summerade dagen såg siffrorna mörkare ut.

Enligt Svea Bank minskade e-handelsförsäljningen under gårdagens Black Friday med 12 procent, medan Black Week minskade med 9,5 procent. Omsättningen under den längre perioden Black November har dock hittills haft ett mindre tapp än Black Week, vilket visar att butikerna i allt större utsträckning tidigarelägger sina kampanjer.

Positivt för konsumenter är att fredagen fortsatt är den billigaste på året: Prisjakts statistik visar att rabatterna i genomsnitt var 21 procent.

– I år ser vi att Black Friday och Black Month backar mot föregående år, ett resultat som var väntat. Den främsta orsaken är en ökad ekonomisk oro hos svenskarna. Vi jämför också mot en period som var exceptionell för e-handeln i och med att den digitala handeln var så stor under pandemin, kommenterar Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.

– Svenskarna håller hårdare i sina pengar och effekten blir att Black Friday-omsättningen minskar. En tydlig trend i år är konsumenternas större fokus på sparande, vi väljer billigare varianter av produkter på årets Black Week jämfört med i fjol. Energioptimering av hemmet har varit årets stora trend, där vi sökt oss till kategorier såsom eldstäder, styrenheter för att kontrollera elförbrukning och airfryers, kommenterar Oscar Hagman, produkt- och konsumentexpert på Prisjakt. 

Statistik
Black Friday: Procentuell förändring i omsättning mot 2021: -12 % (Svea Bank)

Black Week: (Måndag-fredag): Procentuell förändring i omsättning mot 2021: -9,5 % (Svea Bank)

Black Month: (1-25 nov): -5,8 %

 Trendande kategorier under Black Week 2022 jmf. med samma period förra året (Prisjakt)**
Eldstäder/kaminer: 746%
Elverk: +473%
Resväskor: 324%
Bluetooth-trackers: 265%
Snöredskap: 208%