Postnord och Lifvs i nytt paketboxsamarbete

Postnord och den “obemannade” butikskedjan Lifvs, startar ett samarbete för att testa paketboxar som leveransmetod i glesbygd.

Efter höstens pilotprojekt med 100 paketboxar i Stockholmsområdet inleder Postnord och företaget Lifvs ett samarbete för att även testa paketboxar som leveransmetod via Lifvs obemannade glesbygdsbutiker.

Lifvs är en butikskedja med dagligvarubutiker runt om i Sveriges glesbygd. Priserna hålls nere med obemannade butiker där varor scannas och betalas via en app. Idag finns Lifvs på cirka 23 platser i Sverige.

Först ut att få en paketbox är Lifvs butik i Veckholm utanför Enköping.

Livfs grundare Daniel Lundh och Bea Garcia. Foto Lifvs

– Samarbetet med Postnord höjer servicenivån ytterligare, där både Postnords paketboxar och Lifvs-butikerna kan vara öppna dygnet runt, kommenterar Daniel Lundh, grundare och COO på Lifvs, som menar att samarbetet innebär en högre servicegrad än i storstan.

– Vart i Sverige kan du handla mat och hämta dina paket dygnet runt? I det större perspektivet så gläds jag att vi visar hur ett stort företag som Postnord tillsammans med ett disruptivt bolag som Lifvs bidrar till en mer hållbar glesbygd med högre servicegrad.

Den första boxen i Veckholm placerades ut under oktober och består, precis som paketboxarna i Stockholm, av 13 luckor i varierande storlek. Därefter kommer paketboxarna att testas på fler platser där Lifvs har butiker. Paketboxen är tillgänglig dygnet runt och kommer att gå att välja som leveransalternativ via e-handlarens checkout. Genom Postnord app och Bluetooth legitimerar sig mottagaren och kan öppna sin lucka.  

Lifvs butik i Veckholm utanför Enköping är numera försedd med en Paketbox. Foto Christine Olsson

– Vi har tidigt sett att paketboxarna kan vara ett bra komplement på de platser i Sverige där det blir långt att ta sig till våra ombud. Samarbetet med Lifvs, som redan har etablerat sig och hittat en bra modell för de här delarna av landet, innebär en fantastisk möjlighet att kunna testa detta redan nu, kommenterar Helena Sjöberg, affärsutvecklare på Postnord.