Postnord redo för Black Week

Snart är det dags för årets mest intensiva shoppingperiod, som drar igång med Black Week den 20 november. Förra året passerade över en miljon paket Postnords terminaler under veckans toppdygn. Årets volymer är svåra att förutse, men Postnord rustar med en rad åtgärder.

Årets shoppinghögtid, som startar med Black Week för att toppa med Black Friday, följt av Cyber Monday och julhelgen, skiljer sig från tidigare år. Enligt Konsumentkompassen från Prisjakt har konsumenterna generellt en starkare köpkraft i år jämfört med i fjol, men det ekonomiska läget får fler att dra åt svångremmen och spara pengarna till de stora reorna. Det gör det svårt att förutse årets volymer.

Postnord hanterade över en miljon paket under förra årets mest intensiva dag. I år förbereder man sig som vanligt med att ta in flera tusen extra medarbetare och utöka öppettider.

– Vi förbereder oss som vanligt väldigt noga. Det är svårare att förutse volymerna än tidigare år på grund av det ekonomiska läget. Konsumenterna kommer dock att vilja hitta bra priser och då blir det fokus på Black Friday, Black Week och Cyber Monday, kommenterar Dovile Radzeviciute, chef för produktion affärsområde Paket på Postnord.

För att rusta upp inför årets högsäsong genomför företaget flera åtgärder. Bland annat förstärker man med flera tusen extra medarbetare i hela landet, utökar paketsorteringen till söndagar från och med Black Friday, inför lördagsleveranser från 18 november till 2 december i områden där underlag finns och kör fler leveranser på lördagar till paketboxar utanför storstadsregionerna från den 18 november.