I 2,5 år har nu pråmen Carrier 1 fraktat bergsmassor från utbyggnaden av Stockholms tunnelbana. 800 000 ton berg har fraktats sjövägen från arbetstunneln på Blasieholmen till Loudden, där Norra Djurgårdsstaden byggs. Totalt beräknas pråmen ha sparat in 67 000 lastbilstransporter på vägarna i Stockholms innerstad.
När man började bygga ut tunnelbanan i Stockholm från Kungsträdgården och söderut behövde man ta hand om bergsmassorna på något vis. Arbetstunneln ligger på Blasieholmen som är knepig att komma till och från med stora lastbilar. Lösningen blev att frakta bergsmassorna med pråmen Carrier 1 till Loudden, där den ska användas under gator och hus när staden fortsätter bygga Norra Djurgårdsstaden.
Första turen genomfördes den 18 februari 2022. I augusti i år körde pråmen sitt sista av 826 lass sten. Runt 800 000 ton berg har fraktats genom tunneln och bort från Blasieholmen.
– Det här är ett känsligt läge mitt i stan, där det inte finns någon bra möjlighet att komma snabbt ut på större vägar med lastbilarna. Därför jobbade vi tillsammans med Stockholms stad för att hitta ett sätt att både frakta iväg massorna och få till en bra mottagningsplats. Det har verkligen funkat jättebra, kommenterar Andreas Burghauser, projektchef för tunnelbanan till Södermalm.
Pråmen har bogserats från Blasieholmen till Loudden nästan varje dag sedan start, med en lastkapacitet på 1 200 ton sten.
– Vi har sluppit köra närmare 67 000 lastbilar på Strandvägen, så det är en stor vinst för närmiljön. Dessutom har vi minskat koldioxidutsläppen kraftigt, kommenterar Andreas Burghauser.
De exakta besparingarna i koldioxidutsläpp håller på att undersökas.