Premiärtur för pråmfrakt från T-banebygge

Pråmen Carrier 1 gjorde i fredags sin första transport av bergsmassor från tunnelbanebygget på Blasieholmen, Stockholm. Pråmen ersätter 50 tunga lastbilar genom centrala Stockholm per dygn. Materialet används för att bygga Norra Djurgårdsstaden.

I fredags gick premiärturen för pråmen Carrier 1 med bergmaterial från arbetstunneln på Blasieholmen i Stockholm till Loudden. Varannan dag i ca två års tid kommer nu pråmen bogseras iväg från Blasieholmen med 1 200 ton sten från bygget av den nya tunnelbanan. Vid Loudden lossas stenen och används för att bygga Norra Djurgårdsstaden.

– Det känns jättebra att vi börjar nu, vi har ju jobbat i flera år för att kunna få till en lösning här på Blasieholmen, där massorna från tunnelbanebygget fraktas bort med båt istället för bil, kommenterar Andreas Burghauser, projektchef för tunnelbanan till Södermalm.

Carrier 1 lastar lika mycket sten som 100 lastbilar. Det innebär att Strandvägen slipper 50 tunga fordon varje dygn så länge pråmtransporterna pågår.

– Totalt räknar vi med att ta ut 600 000 ton berg från den här platsen. Det motsvarar 50 000 lastbilar, så det här är en stor vinst för närmiljön, men det blir också en minskning av utsläpp, vilket jag tycker känns väldigt bra, kommenterar Andreas Burghauser.